Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Jag har en 940 sedan, som jag funderar på att byta stereo och högtalare i (4 st dörrhögtalare).

Jag skulle vilja ha bra bas, men samtidigt inte behöva modifiera något för att få plats med högtalare i bilen (typ klippa bort plåt i dörren eller motsvarande).

Har någon nåt tips om bra högtalare och stereo som kan passa?
Användarvisningsbild
av frasse4
Håller med Lennart. Det är så små högtalare i dörrarna och väldigt ostyva dörrsidor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Orginalhögtalarna är ju dock lika bra som ett par papptrattar ungefär. Totalt värdelösa. :sick:

Visst kan 5.25" anses smått, men det finns duktigt bra 5.25or "nu för tiden". Det går dessutom utan större problem att montera 6.5"(vilket är vad som sitter i min nuvarande 945a. Skräp dom med, men likväl 6.5"). Orginalhögtalarna är typ 5.5".
Dörrsidorna är dock ostyva, men det är rätt enkelt att motverka, t ex genom en MDF-skiva på baksidan av högtalarplatsen.
Det största "problemet" är dock att hålet i plåten för magneten är löjligt liten, så den lär nästan alltid förstoras lite.

7/940-dörrsidor är också löjligt lätta att modifiera för fler högtalare i framdörrarna - bara bort med kartfacken och ersätta med en MDF-skiva, och vips så har man plats för 4-5st extra 5.25"or i varje framdörr :-) Jag själv hade 2 i min förra 945a. Tanken var att montera fler, men efter kört med 2 ett tag så hade jag ingen som helst anledning till att montera fler. dom 2 5.25"arna var tillräckligt för att spela bort ett backspegelglas när man drog på lite för mycket :-D

Så här såg det ut, inte den snyggaste lösningen med svart vinyl direkt, men det lät desto bättre :-D Bild
.

Att bara montera en baslåda utan att göra ett skit åt dörrhögtalarna kommer bara låta skit. Funkar väl för att impa för fjortisarna vid korvmojjen, men inte mer än så...
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade värdigt dåligt ljud i min 745-a när jag fick den. Började söka högtalare för jag trodde det var felet. "Ramlade" över en Clarion stereeo nästan ny på tradera, lade ett bud och fick den hemskickad för 200 kr. Blev ett riktigt bra ljud i bilen och alla högtalare funkade kanon, och funkar fortfarande efter drygt 10 år. Nu är jag inte så kräsen på ljudet, men radion är på alltid. Den har CD-spelare också, men den är knappt använd :-D :-D nu vet jag inte "statusen" på dessa högtalare, men bilen är ju en "top of the line" modell med 760 läderklädsel och inredning i läder så det var nog inte det sämsta där sitter :-) :-)
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]