Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfred740
Hej

Så min koppolings vajer gick av så jag bytte den men efter några vecker så bara slog kopplingen ner och nu tar han extremt långt net. Det är så att jag får trycka pedalen i botten och trycka i växeln. Är det bara att spänna kopplingsvajern eller har kopplingen gjort sitt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Är pedalen i jämnhöjd md bromspedalen obelastad? Om du kollar på armen i kopplingskåpan där vajern sitter, där ska sitta en fjäder som ska dra tillbaka vajern. Vet ej om det sitter på 740, har inte sett en 740 med vajer. Det ska kunna gå att flytta armen en cm framåt/bakåt om der är rätt justerad, annars får du justera om det vid plastmuttern vid kåpan
Det hände förr (140,240) att armen blev utmattad och böjer sig, då ökar "spelet" och pedalen tar längre ner. Du får då plocka bort växellådan och byta armen
Användarvisningsbild
av lennarte
Om kopplingen fungerade efter vajer bytet så prova att justera igen. Går det inte att justera så det blir bra eller att det blir bra och sedan sämre igen är det armen till urtrampningslagret som blivit utmattad.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]