Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en Volvo 940 som jag har satt en turbo på.
Började med att bilen small i filtret när man gasade fullt när man var ute och körde. Jag bytta lamdan och då började bilen gå som en klocka.
Har märkt nu att bilen dricker jätte mycket soppa.
När man ligger i växel ett och ska köra iväg och gasar fullt så blir där ett svart litet rökmoln bakom bilen. När man har kört med bilen ett tag så kan den ryka blått och vitt när man står på tomgång. Har mätt upp lmm och lamdan och det verkar vara ok. Bilen verkar vara alldeles för pigg för att bara vara en turbokonverterad b230F, är rätt rapp.

Någon som har något tips på vad felet kan vara?
Jag har turbokonverterat en b230F, det slutade smälla i filtret när jag hade bytt lamda. Nu när jag körde till skolan på morgonen så gick den på 3 cylindrar i ett tag och när den väl började gå på alla så small det i filtret. Den har inte gått på 3 cylindrar eller smällt innan efter att jag bytade lamdan men den gjorde det nu på morgonen när den var kall. Sen när den är varm går den hur bra som helst men den ryker blått ibland och vid gaspådrag i växel 1 så ryker den svart.
Då stämmer varken tändläge eller bränslemängd med varvtal och belastning. Du får köra försiktigt så du inte "blåser" motorn. Svart rök brukar betyda för mycket bränsle, blå rök brukar betyda olja i avgaserna och vit rök brukar betyda vatten i avgaserna.
F-motorn har vad som kallas "fullgasanrikning" (mer bränsle vid hög belastning), detta sköts av boxen på turbo boxarna. Det kan förklara svart rök vid fullgas
Blå rök ska inte komma ur avgasröret på en frisk motor med katalysator. Kan komma vid dåliga tätningar på turbon (kass turbo) eller skador kolvar, kolvringar ellen "bara" dåliga ventiltätningar. Men då bara vid kall motor, sedan tar kaktalysatorn "hand om det"
Vit rök betyder ofta kass topplockspackning, eller i bästa fall kondens i avgassystemet. Men då bara innan avgassystemet blivit riktigt varmt.
Det måste finnas felkoder att läsa ut, då kan man få reda på lite om vad som felar, om det är felkod på vissa av "mätpunkterna" så låser sig boxarna i ett så kallat "limp home mode" och motorn är i ett "nödprogram" och inget funkar som det ska. Men den går att köra med "reducerad" effekt.
Om motorn går "hårt" och det är risk för "spikningar" så sänks tändläget automatiskt för att minska risken för motorras. Då ökar bränsleförbrukningen ordentligt och grenrör (och turbon) kan bli ordentligt varmt.
Sen får du tänka på att du har lite högre komp med en orörd B230F botten. Har för mig att det är runt 0,6-0,7 i ladd den klarar innan det börjar bli allt för stora risker med trasiga delar som topplockspackning med mera.
Mmm.... 940 hade aldrig någon B230F-motor. Dom enda sugmotorerna som fanns till 940 var B230FB(91-92), B234(kommer inte ihåg slutbetäckningen, fanns endast 1991) samt B230FD(93-95). Samtliga motorer skiljer sig enormt. B230FD är sämst av alla.

Varför i hela friden väljer man att turbokonvertera en sugmotor, som är sämre på alla punkter, än en B230FT/FK?

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]