Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Jag har problem med hastighetsmätaren på min 940 från 92. Den fungerar ibland riktigt och ibland visar den för lite eller inte alls, eller hoppar upp och ned. När mätaren dör stannar även tripp- och vägmätare. Efter lite googlande verkade detta vara typiska symptom på dålig givare eller kablage, så jag bytte både givare och kablaget upp till delningen vid vänster bak hjulhus. Delarna kommer från en bil där det fungerade helt klockrent.

Dock blev det inte ett dugg bättre, utan är helt lika. Känns ju som att resterande kablage ligger så väl skyddat att det inte borde kunna bli fel! Låter det rimligt att felet sitter i instrumentet?

Har även ABS-lampa som lyser, och ingen ABS alls. Eftersom det är en 92a verkar det inte gå ett ta ut felkoder på ABS:n. Jag trodde ju det berodde på glapp i signalen från givaren, men om felet sitter i instrumentet låter det ju mindre troligt. Eller får ABS någon form av "ut-signal" från instrumentet?
av bönan
Ja, sen kan ju såklart ABS-felet sitta i framvagnen. Har renoverade fjäderben som ska flyttas över, så det kommer att kunna uteslutas med tiden.
av rd350
När hastighetsmätare och vägmätare följs åt när de lägger av brukar drt vara kabeln som du bytat mellan bakaxel och kaross. Dock så är mätarna, särskilt på 91-92 av dålig kvalitet (läckande elektrolytkondensatorer) har du tur lyckas du byta dom men inget aldeles lätt jobb. Jag satte en elktronisk på sambons bil, har funkat klockren i två år nu. Kolla på "Bjorntech" (reservation för stavning) han har färdiga satser för 940, passar yperligt och är väldigt lätt att montera.
av bönan
Hmm, ja kanske man ska sätta i en sån. Ska höra med Instrument-JIGE i Leksand som brukar vara duktig på sånt här, nästa vecka. Får väl se vad han säger och vad det kan kosta.
av rd350
Kolla även kontakterna bak på mätarhuset, det är lite skummt när båda lägger av samtidigt, det brukar vara bara själva hastighetsmätaren men som sagt, dålig kvalitet. Att leta begagnat är lönlöst.
av Ulf965
Jag har haft problem med intermittent funktion av hastighetsmätare på min 945 -91. Bytte kondensatorer och det blev lite bättre. Till slut var hastighetsmätaren död. Börja med att kontrollera resistansen från kontakterna bakom hastighetsmätaren gärna med en medhjälpare som drar lite i kontakter mellan givaren i bakaxeln och hastighetsmätaren. Kommer inte ihåg resistansvärdet det skall vara nu, det kan ha varit runt 700 ohm. Detta är ett ganska enkelt sätt att kontrollera signalvägen. Sist hade jag brott på ledningen, nu fungerar hastighetsmätaren hela tiden.
motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]