Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linuspersson
#1434939
Hej jag har en 740 epa och just nu sitter det dubbla växellådor men ska nu byta till enkel. Problemet är att jag inte vet vad de är för växellåda och om den är spärrad på 4 och 5an.Om inte hur gör man de?
Bilagor
FBF47196-B5DE-4679-9851-3068E7A4524E.jpeg
FBF47196-B5DE-4679-9851-3068E7A4524E.jpeg (215.34 KiB) Visad 1190 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1435003
Linuspersson skrev:För att jag ska reggbessa den och för att den ska gå igenom måste de två högsta växlarna spärras
Går den inte fortare än 30 km/tim då, eller den är spärrad på annat sätt också. Min 745-a gör över 130 km/tim på 3-ans växel
av Amarace
#1435170
Hmm, om den ska reggas så och den bryter vid 30km/h behöver du väl inte spärra nån växel? Den kan ju ändå inte gå fortare än 30km/h
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1435185
Kruxet är tydligen tomgångsregleringen som går över allt annat och som kommer att hålla ex. 800 varv/min även om elektroniska farthållaren säger att nu räcker det.
Innebär att om bilen gör 40 km/tim vid 800 varv på högsta växeln, så kommer inte den elektroniska farthållaren ha någon funktion då tomgångsregleringen bestämmer istället.
Således måste de högsta växlarna oftast spärras.
Så har jag fattat det hela...korrigera mej gärna...
Användarvisningsbild
av drlecter
#1435190
Precis. 30 km/h så varvar den ca 1250 rpm på 3:ans växel. Och där ställs h- reggen in på det varvtalet. Så om hastighets-signalen skulle försvinna pga något fel, så reglerar den på enbart varvtal. Och går då inte fortare än 30. Skulle man tex spärra enbart 5:ans växel, så skulle kanske varvtalet på 4:an bli 750 rpm i 30 km/h. Bilen skulle knappt gå att starta och vara körbar då.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av rd350
#1435203
Numera kommer man tydligen undan med att spärra uppe i locket med att svetsa förregeln? När jag byggde till sönerna (tio år sen) plockade jag bort kopplingshylsorna mellan 3an o fyran på en m45 (fyrväxlad). Dock är m47an betydligt knepigare att plocka isär för den som inte gjort det innan, specialavdragare behövs. Finns fler "grövre" varianter med bortslipning av kuggar på palts i lådan och annat..... Kolla med den som ska besiktiga din traktor, den är rena vilda vestern på vad som godkänns nu! Lycka till!

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]