Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gustav1997
Ber om ursäkt i förhand för denna långa posten🙈
Hejdär, jag har ett sjukt envist problem, det hela började med att jag var ut o körde efter att ha bytt båda remmarna, då började instrumenten lysa så jag ilar hem o spänner gen remmen, men problemet kvarstog tyvärr, jag köpte en ny generator som förmodligen skulle vara kass men 50 kr kunde vara värt? Jag kopplar i den, vrider nycklen, då lyser alla varningslampor som dem ska i tändningen startar motorn läser multimetern säger 12,5x o går sakta neråt, händer dessutom ingenting när jag gasar. Åker o köper en till generator (som vi testade med skruvdragare och multimeter o fick 14v) kommer hem o kopplar i den o ser att på denna generatorn lyser inte laddlampan i tändningen, men startar motorn helt o då beter den sej som förstköpta generatorn, med skillnaden att när jag gasar får jag mer volt i batteriet, plockar ur generatorn o rengör kontakten till lampan för o kolla om det är glapp. Sätter i den förstköpta generatorn igen efter att haft den borta ju o där rengjort alla anslutningar, inte ett skvatt som händer, håller på o skiftar mellan de köpta generatorerna fram o tillbaka köpt en 30cm batterikabel jag satte på startmotorn för eventuellt kabelbrott mellan startmotor och generator men inget

behöver jag fortfarande öppna instrumentpanelen o kolla lampan när jag vet att den funkar, dock bara på den ena generatorn

Mätt motståndet i +kablarna den säger 00,5

Snälla hjälp vad är det jag missar?! :crying:

Ber hemskt mkt om ursäkt för den långa posten men ville försöka få med allt jag redan gjort
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska sitta en jordkabel (blå 6 - 10 mm²) mellan generatorn och motorblocket (c:a 20 - 30 cm lång). Generatorn är gummiupphängd och denna kabel kan vara viktig beroende på hur generatorns fäste ser ut.
Om du tar loss den klena röda kabeln bak på generatorn och håller den mot jord så ska laddningslampan lysa med tändning på. Lyser den då är felet inte i lampa eller instrumenthuset utan felet är då i generatorn eller regulatorn. Ofta då att kolen är slut.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Gustav1997
Testade sätta laddlampan tillsammans med jordkabeln nu o då lös batterilampan på den generatorn där den inte lyste förut, fortsäyter jag då med att försöka rengöra kontakten?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du byter hela regulatorn. Finns ett metallbleck i generatorn som ska ha kontakt med regulatorn, kolla på det när du har regulatorn borta. Även släpringarna (som kolen går mot) kan vara slitna, oxiderade och liknande. Det är sällan fel på själva generatorn utan på det jag beskrivet ovan.
av Gustav1997
Detdär lät jäkligt avancerat har hittat grejerna som är kol på dem mindre generatorerna, orginal generatorn hade kolet på utsidan dem andra fick man ta bort en typ akuminium kåpa
av Gustav1997
Går i tankarna att åka till en lokal bilelektriker ta reda på styrkan på en av generatorerna som jag tror bara kolet är kass på, om inte så lämna in orginal generatorn på renovering, låter det som rimligt typ? :angelo:
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är den delen som kolen sitter i som är regulatorn. Den sitter med 2 skruvar. Innanför (när regulatorn är bortplockad) ser du släpringarna, dom kan vara lite "spåriga men det får inte vsra" djupa spår" i dom. Där sitter även ett fjädrande kontaktbleck som kan bli ärgat. Regulatorn (eller egentligen laddningsregulatorn) är själva hjärnan i generatorn, resten brukar sällan gå sönder. Förutom då slitna släpringarna och e.v oljud i lager.
Ny regulator kostar c:a 100 - 150 kr på Biltema
av Gustav1997
Den generatorn som satt på bilen när jag köpte den var en bosch, den köpte jag ny regulator till dagen efter jg köpte bilen för fick bli bogsering hem, så den behövde inte nytt kol lämnade in den på översikt och eventuell renovering

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]