- tis 16 feb 2021, 17:18
Tjena! Som rubriken låter, idag när jag körde hem ifrån jobbet så hade bilen ingen kraft/ork alls. Kom inte över 2000 varv vad jag än gjorde, varken i växel eller ur växel. Körde in på en parkering o startade om bilen o nu funkar den bättre men tycker fortfarande den saknar viss ork och trycker inte på lika mycket som den brukar när man kommer upp i 2300 varv-ish när turbon börjar bygga lite mer tryck. (kan nu få upp bilen över 2000 varv alltså). Tänkte "okej" kollar på detta när jag kommer hem. Ska sedan köra ut från en rondell och ut på motorväg och märker att gasen inte följde med foten lika snabbt upp efter jag accelererat. "gashäng" alltså men inte så mycket att det nådde varvstoppet. Dock senare när jag svängt av och ska upp i fart hänger sig gasen totalt och bilen går i maxvarv.
Nu börjar jag bli fundersam så svänger förbi vår verkstad hemma. Mekanikern vill börja felsöka men misstänker att det är lmm som är trasig.
låter detta som att det kan vara en luftmassemätare som är paj? någon som upplevt liknade eller vet andra trådar som pratar om samma sak så får man gärna hänvisa mig till dessa.
Kan jag felsöka detta själv? Mäta mig till det med multimeter eller går det att se på lmm? Vet att det sitter en tråd i som kan bli smutsig/gå av.
Tack i förväg!
Ps: Bilen i fråga är en Volvo 940 ltt ifrån -96
Nu börjar jag bli fundersam så svänger förbi vår verkstad hemma. Mekanikern vill börja felsöka men misstänker att det är lmm som är trasig.
låter detta som att det kan vara en luftmassemätare som är paj? någon som upplevt liknade eller vet andra trådar som pratar om samma sak så får man gärna hänvisa mig till dessa.
Kan jag felsöka detta själv? Mäta mig till det med multimeter eller går det att se på lmm? Vet att det sitter en tråd i som kan bli smutsig/gå av.
Tack i förväg!
Ps: Bilen i fråga är en Volvo 940 ltt ifrån -96