Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AntonWL98
Hej! Är ny här på forumet, så ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd nu eller om någon redan har haft detta problemet. Kollade runt lite men hittade ingen som hade riktigt samma problem.

Har en 745:a från 1992 (Rex/regina tyvärr), som sätter felkod 232 konstant (lambdareglering tomgång för fet eller mager. Grejen är den att bilen går bra till 90% av tiden drar bra genom registret, men ibland jävlas den ordentligt. Startar man bilen kall så hackar ”hostar” den och åker man iväg så hackar den, men enbart upp till 2000varv sen försvinner det, fenomenet är mindre märkbart när bilen är varm man märker det men knappt. För några dagar sedan så surade den ihop sig så skiftade stift och den gick igång, de gamla stiften vart kolsvarta (går på tok för fett).

Har gjort mycket med bilen under felsökningens gång har två andra 745:or som jag har friska delar att testa med en regina och en 88b lh 2.4.

Följande är gjort:
Bränslepump bytt (regina specifik pump), mätt trycket har 3bar
Bränsletrycksregulator bytt
Bränslefilter bytt
Styrenhet hö fram vid passageraren bytt
Kallstartsventil bytt
Lambdasond (regina) köpt på mekonomen bytt
Kollat kamrem står rätt
Tändstift, rotor,fördelarlock, tändkablar bytt
Sökt vacuumläckor med rökmaskin finns inga
Bytt MAP
Bytt tempgivare vid luftburken
Bytt tempsensor under insuget vid 3:ans cylinder

Värt att nämna är att jag enbart har felkod 232.
Testade att byta spridare idag å fann ett intressant fenomen, startade bilen gick på tre cylindrar (cylinder 2 död), bytte till en annan spridare (cylinder 2död). Ok tänkte jag sätter dit mina gamla spridare igen (testade med Siemens spridare som regina brukar ha och även Bosch som lh 2.4 brukar ha) samma fenomen cylinder 2 död. Bilen gick innan jag gav mig på bytet på alla fyra cylindrar. Körde iväg med bilen och vips efter 1km så går den på alla fyra igen (finner det högst otroligt att alla spridare jag testade med på cylinder 2 skulle va kassa), men felkod 232 består. Har testat att nolla systemet (ta bort minuspol) vid varje reservdel som jag har bytt.

I samband med detta så gjorde jag ett kompprov cylinder 1 11bar
Cylinder 2 12 bar
Cylinder 3 11bar
Cylinder 4 12 bar

Värt att nämna är att det sitter en 531 topp, vx3-kam, extraktorgrenrör, racekatalysator samt 2,5tum sportavgassystem på bilen. Jag bytte själv toppen för ca. 2 år sedan (men detta felet hade jag redan innan topplocksbytet). Har ni några idéer? Annars så skrotar jag dynghäcken (synd då den är rostfri) och plockar ner den i delar.
All hjälp uppskattas.
Mvh Anton
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är då förmodligen läck på avgassidan före Lambdasonden. Typ, grengörspacknlng, packning mellan främre avgasrör och grenrör eller (kanske vanligast) stålpacknlngen vid katalysatorn. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din motor, men grenrrörspackningen har du i alla fall. Det är ytterst små läckor som behövs för att lura Lambdasonden
av AntonWL98
Kommer här med en uppdatering. Startade bilen och körde upp till garaget och tänkte följa rådet jag hade fått om att leta avgasläckage. Kom halvvägs sen gick bilen sämre och sämre cylinder efter cylinder la av. Kollade stiften och 3st var blöta och alla var kolsvarta. Bytte tändkablar å stift startade inte, bytte spridarrelä, impulsgivare, styrbox, tempsensor, map inget stendöd. Regina systemet är sannerligen en mycket ”intressant” ingenjörskonst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Regina systemet är inte ett dåligt system, det var bara lite före sin tid. 940 hade visserligen LH hela sin livslängd, men alla andra Volvo (från -91) hade modernare system liknande Bendix Regina. Bendix svaga sida var nog Rex tändsystem, det försvann ungefär vid denna tid. Den sammanbyggda tändspole/slutsteg var ett problem redan när bilarna (även 2/3/400 modellerna) var nästen nya. Bytte tändspole/slutsteg på svärmors 360 GL -88 (B200F med Bosch LU Jetronic insprutning och Bendix (Chrysler) tändsystem efter 4 år (c:a 2000 mil)
av AntonWL98
Du har rätt i mycket som du säger, har själv jämt hävdat att regina systemet är mer ”modernt” (map samt tempsensor lite mer mer som bla. V70) men ifråga om just denna bilen så har jag börjat undra mer och mer. Har bytt så många delar samt felsökt under årens lopp (ägt bilen länge och haft detta fel mer eller mindre hela tiden) på just denna bilen för att försöka hitta felet men icke. Nånstans så får man dra gränsen och känner nu att den är nådd. Ser det positiva i det hela då min 745:a från 1991 (också regina) ska bli påställd nu istället och kommer ha många fräscha delar till den nu. :)
av AntonWL98
Man får lära sig något nytt varje dag, verkar vara en bra sida man har gått med i med mycket kunnigt folk:).
Om någon skulle sitta på ett bra elschema över styrsystemet för bränsle/tändning på Rex/regina så skulle jag vara tacksam om någon kunde skicka över det till mig, så man kan fördjupa sig i det lite mer.
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]