Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xcorded
Jag funderar på att byta ut de högtalare (orginal) som finns i bilen idag, kommer att skaffa 2 nya 5,25 där framme och 2 st 6*9 högtalare i hatthyllan

Är det besvärligt att dra nya kablar och installera högtalare, har inte gjort det tidigare? Finns det något som man skall tänka på?

Någon som har några tips och ideer ?
Någon som har bilder?
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
Går de inte att koppla in dom gammla kablarna till dom nya högtalarna?
av Xcorded
E-Pettersson skrev:Går de inte att koppla in dom gammla kablarna till dom nya högtalarna?

Högtalarkabeln går inte hela vägen. Idag har jag inte högtalarna hatthyllan utan i dörrarna så dem går bara ditt så jag måste förlänga om jag vill ha dem i hyllan.

Har hittat 2 högtalare som jag funderar på. Den ena har frekvensen 65-20000 och den andra har 20-22000. Om man bara hittar på frekvensen så vad är det för skillnad, vad är det viktigt att tänka på? :?:

Skall man även statsa på ett slutsteg ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Xcorded skrev:
E-Pettersson skrev:Går de inte att koppla in dom gammla kablarna till dom nya högtalarna?

Högtalarkabeln går inte hela vägen. Idag har jag inte högtalarna hatthyllan utan i dörrarna så dem går bara ditt så jag måste förlänga om jag vill ha dem i hyllan.

Har hittat 2 högtalare som jag funderar på. Den ena har frekvensen 65-20000 och den andra har 20-22000. Om man bara hittar på frekvensen så vad är det för skillnad, vad är det viktigt att tänka på? :?:

Skall man även statsa på ett slutsteg ?
Ett friskt öra, på en vuxen person hör från ca. 32Hz och upp till ca. 16.000Hz. Den ultimata basen (den som får lungorna att hoppa i kroppen) går från ca. 16Hz.

Slutsteg? Beror på vad du kräver av dina nya högtalare och vilken effekt högtalarna har.

Själv sitter jag med en 945:a med en stereo på 4x45W och fyra hyfsat billiga dörrhögtalare från Micro på 5,25". Detta räcker för att den övriga familjen ska klaga då man vill ösa på stereon!

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]