Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla kunniga Volvoägare ;-)

Som ny på detta forumet har jag en fråga gällande en konstig jäkla Volvo 745 -92.
Det är sonens vinterbil som krånglar.

Det började med att den inte startade alls.
Bränslepumpen hade lagt av och jag monterade en ny, samt nytt bränslerelä.
Den gick fint några dagar men sedan hackade den och stendog.

Kollade pumpen igen och den fungerar som den ska, har bara en i tanken, (Reginasystem)
Jag bytte nu även alla tändstift för de var riktigt gamla.

Nu startade den hur enkelt som helst, första gången, stänger jag av och ska starta igen är den stendöd.
Sedan står den 1-2 dygn och startar hur lätt som helst, men andra startförsöket helt död igen.
Jag förstår ingenting just nu och hoppas att ni kan hjälpa mig med tips.

Jag har gjort följande:
Bytt bränslepumprelä.
Nytt bränslepump (högtryck)
Bytt tändstift.

MVH Mikael.
När den inte startar, går pumpen när du försöker starta. Den ska gå hela tiden när motorn "går runt". Är där gnista när den inte startar. Kan vara veaxelgivaren som "spökar" i så fall, om pump och gnista inte funkar.
Sitter ett relä på expasionkärlet (ibland 2 st) som släpper fram ström till spridarna. Kallas ofta spridarrelä men heter (är ett) radioavstörnings relä. Det andra är för den elektriska fläkten om du har sådan. Har för mig att båda är samma (likadana). Prova att lyssna/lägga ett finger på en spridare och lyssna/känn om det klickar. Alla spridarna öppnar samtidigt på dessa motorer. Detta relä får (manöver) ström från bränslereläet och ska "slå till" samtidigt som bränslepumpen startar. Inte ovanligt med dåliga lödningar i detta relä.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Finns inte diagnostikbox på den årsmodellen? Sitter isf på vä fjäderben i motorrummet. Isf kan du få fram en felkod och få vägledning på vad som är fel.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]