Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av s60
Vilken typ av olja använder ni i vxl på en 740-88, 5vxl manuell utan OD.
ATF eller syntetolja
Användarvisningsbild
av Sparkz
ATF var det väl från början, men vi har kört syntetolja på jobbet ett bra tag. Sen volvo gick över till Castrol har vi använt deras syntetiska växellådsolja.
av s60
Vad är det för viskositet på den syntetiska vxl oljan du nämner? Vad är fördelar respektive nackdelar med dessa olika oljor som tydligen alla kan användas?
ATF Dexron olja (transmissionsolja)
Syntetolja 5w-40w (motorolja)
Syntetisk växellådsolja (vxl olja)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Viskositet har jag inte koll på nu... Volvo rekommenderar ATF eller termoolja art.nr. 1161323.
(Termoolja ??:-/ )

ATF typ F eller G säger boken:
Använd inte ATF-olja typ Dexron.
Dämpare och överväxel kan slira
Motorolja blir seg på vintern, syntet är kanske bättre iofs, men jag har aldrig använt det.

Syntetisk växellådolja kan lösa en del problem med trögväxlade lådor jämfört med ATF. Inget mirakelmedel, men värt att prova innan man byter/river isär lådan.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
äää va fan olja som olja?!?!
av percy
Hmmm

Om jag nu kommer ihåg rätt från tribologi föreläsningarna så kan man säga att generellt är syntetolja alltid bättre jmf. med mineralolja. Det ska tydligen gälla allt från livslängd, korrosionsskydd och funktion(smörjning) i extrema temperaturintervaller, mm.

Ska väl inte svära på att ovan är sant i alla applikationer men efter lite experimentella försök var jag (flera år sedan) övertygad om att så var fallet.

Har jag fel?

// Percy
Användarvisningsbild
av kottetrance
hur byter man v-låde oljan egentligen?... en manuell låda .. ..
sitter inte den uppochner?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Uppochner?

Det finns botten- och nivåplugg på vänster sida på lådan. Du behöver sugspruta eller tratt och slang för att få i oljan, annars är det inga problem.

Troligen https://www.jagrullar.se/forum/viewforum[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)