Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag körde hem från jobbet i går med min V70, den har dubbade 225:or och det var ingen större dramatik, antispinnlampan lös ibland men den tog sig fram obehindrat (de hade inte plogat på hela dagen i Örebro). Jag kom hem och bestämde mig för att ställa in 940:n i garaget så den skulle bli upptinad och snöfri till idag när min sambo ska ha den till jobbet och skjutsa ungarna till förskolan.

Jag skulle bara göra en sidoförflyttning, alltså backa ut på gatan och sen köra in i garaget men så fort jag stannat ute på gatan satt bilen helt fast i snön med 100% kraftfördelning till höger sida, jag fick gräva bort snön framför framhjulen och sedan långsamt glida in garaget med fullt hjulspinn. Den har nästan nya dubbdäck med 195 i bredd.

Ni som kör med någon typ av diffbroms eller svetsat (inte ett alternativ för mig men ändå); hur stor skillnad är det att ta sig fram i blötsnö? Man har ju fortfarande problemet med att framhjulen inte tuggar sig igenom snön som de gör med framhjulsdrift utan snarare håller emot när man ska köra iväg.
En riktig diffbroms ger en helt annan framkommlighet, skillnad som natt o dag! Går du ner i bredd på däcken blir det också stor skillnad. Själv kör jag på 165or och har gjort så i många år, funkar perfekt. Dock får man väldigt litet utbud på däck i 165/80 15 , finns mest lågprisdäck i den dimentionen, dessutom blir bilen ostabil i högre farter på torr väg. Framkommligheten i snömodd är dock mycket bättre, även utan diffbroms.
Jag hade en 245 -92 med slungdiff (heter det så? Den som alltid är inkopplad vid start men kopplar ur sig själv när man har kommit upp över 35 - 40 km/tim)
Om man säger kort och enkelt, jag hade bilen i 18 år. Jag fastnade aldrig någonstans. Sedan beror ju det naturligtvis på hur och var man kör, men under den tiden hann jag nog med att köra i många skiftande miljöer och väglag. Så en begagnad bakaxel med slungdiff från någon bildelsbas kommer nog att "lyfta din bil" till högre nivåer. Kom ihåg bara att dessa bakaxlar kräver speciell olja.
Jag hade slungdiff på min 960 och den tog sig fram riktigt bra. Vi bodde då längst upp på en längre backe och många bilar med FWD som inte kom upp eftersom det blir så lite vikt på drivhjulen när det går uppför. Jag körde med 185-däck (ja det går trots 204 hästar ). Men vinterläget på automaten så den startar på 3:e växeln var bra att ha.
Ett tips. Har man kört fast med en bakhjulsdriven bil och ett hjul bara spinner, kan man ta sig loss med hjälp av en väljusterad handbroms. Dra försiktit åt handbromsen så att det spinnande hjulet bromsas så går mer kraft till andra hjulet. Ska bara användas i yttersta nödfall och under kort tid. Funkar inte på framhjulsdrivna bilar (utom gamla saab 99 och 900 som hade handbromsen på framhjulen)
Nej det sliter väl lite mer på däcken, samt att man lite lättare får sladd om mna gasar till i snö. Speciellt när det var kallt upplevde jag att bakaxeln kunde hasa och hoppa (likt en svetsad bakaxel) när man svängde snävt på torr asfalt.

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]