av 144 - tis 12 jan 2021, 05:25
- tis 12 jan 2021, 05:25
#1423119
Jag körde hem från jobbet i går med min V70, den har dubbade 225:or och det var ingen större dramatik, antispinnlampan lös ibland men den tog sig fram obehindrat (de hade inte plogat på hela dagen i Örebro). Jag kom hem och bestämde mig för att ställa in 940:n i garaget så den skulle bli upptinad och snöfri till idag när min sambo ska ha den till jobbet och skjutsa ungarna till förskolan.
Jag skulle bara göra en sidoförflyttning, alltså backa ut på gatan och sen köra in i garaget men så fort jag stannat ute på gatan satt bilen helt fast i snön med 100% kraftfördelning till höger sida, jag fick gräva bort snön framför framhjulen och sedan långsamt glida in garaget med fullt hjulspinn. Den har nästan nya dubbdäck med 195 i bredd.
Ni som kör med någon typ av diffbroms eller svetsat (inte ett alternativ för mig men ändå); hur stor skillnad är det att ta sig fram i blötsnö? Man har ju fortfarande problemet med att framhjulen inte tuggar sig igenom snön som de gör med framhjulsdrift utan snarare håller emot när man ska köra iväg.
Jag skulle bara göra en sidoförflyttning, alltså backa ut på gatan och sen köra in i garaget men så fort jag stannat ute på gatan satt bilen helt fast i snön med 100% kraftfördelning till höger sida, jag fick gräva bort snön framför framhjulen och sedan långsamt glida in garaget med fullt hjulspinn. Den har nästan nya dubbdäck med 195 i bredd.
Ni som kör med någon typ av diffbroms eller svetsat (inte ett alternativ för mig men ändå); hur stor skillnad är det att ta sig fram i blötsnö? Man har ju fortfarande problemet med att framhjulen inte tuggar sig igenom snön som de gör med framhjulsdrift utan snarare håller emot när man ska köra iväg.
Äger ingen 144 längre, däremot en V70 2.5T 2004 och en 944 Classic.