Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Har du inte tillgång till lyft, så är det att ligga på backen som gäller. Se bara till att använda pallbockar när du ligger under bilen. Inte alls skoj om domkraften säckar, och du får bilen över dig.
Förslagsvis, så hissar du hela sidan, och sätter pallbockar på domkraftsfästena. Så tar du bort höger bakhjul, för enkelhetens skull (kom ihåg att lossa hjulbultar/hjulmuttrar innan du hissar bilen). Sen ser du precis hur allt sitter ihop. Det är inga konstigheter alls med det där. :D
Rutinarbete som är snabbt gjort.

Mvh/ Adde
av volvo 740
Inte så roligt om bilen faller :(
Du förstår om nu inte jag har ett par pallbockar heller till godo :(
då står jag där i allafall med delarna i handen,man skulle väll kunna fixa bakreljuddämparen/mellanröret på plats liggande brevid bilen under eller blir de cirkrus???

tackar så mycket för svar :D
av Addekarlsson
Tjena!

Ett par pallbockar köper du för nästan ingenting, och är en bra investering. Så köp ett par, som håller för mellan 500-1000 kg st. Sen är dina bekymmer ur världen.
För ligga och byta avgassystem utan att hissa upp bilen, det skulle itne jag ge mig på. Lite smått trångt det, speciellt med bakaxelkröken.
Så som sagt, köp ett par pallbockar, så har du gjort det där på 1 timme eller 2. :wink:

Mvh/ Adde
av Ebbe
Finns det inte nån OKQ8 mack el. liknande i närheten med en "Gör det själv"-hall? Med bilen på en billyft blir ju jobbet betydligt roligare :D Kostar väl nån hundring om du inte sölar altförmycket med jobbet :wink:
Ebbe
av volvo 740
jo jag får köpa ett par pallbockar :D bara de är ju så roligt att ta av de gammla :( sitter hemskt nästan omöjligt..men men ingenting är omöjligt :D ska nog gå bra!!

tyvärr så är gör de själv hallen sönder :lol: här i lilla söderhamn(hälsingland)

tackar för svaren :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Addekarlsson skrev: Det är inga konstigheter alls med det där. :D
Rutinarbete som är snabbt gjort.
Hehe ja inga konstigheter och rutinarbete kan jag väl hålla med om men det tar en väldans tid, speciellt om man inte har den mest välfyllda verktygslådan.

Något som var riktigt bökigt var Främre röret på Volvo 340, man skulle ha varit bläckfisk minst.

Jag skulle rekommendera att du försöker få tag på en lyft, du får väl ta en tripp till huddik eller bollnäs ;) då det är överlägset enklast, speciellt om man inte bytt tidigare.

/Anders
av volvo 740
De löste sig ändå :D ska in på verkstad tisdag hissa upp bilen fick låna hallen en stund :D så de ska väll gå bra....annars så finns ju bollnäs då :wink: !!!

/kent
av Addekarlsson
Men du, så kanon! Då kan det ju inte bli enkare att byta systemet. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
lyckatill

Troligen 2013 XC70 Kolla att gaspedalens kontakt[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"