av ChristianKu - mån 04 jan 2021, 18:13
- mån 04 jan 2021, 18:13
#1421760
Har en 945 ltt -96 med B230FK som sedan köp för 3 månader sen harklat lite vid start med sedan gått bra. Efter ett motoroljebyte så började den vid varje kallstart gå på 2 eller 3 cylindrar i ca 30 sekunder för att sedan börja på gå alla, den "misständer" också vid högre varv oftast men kunde variera, låter som ett varvstopp (kolla videon), Det är möjligt att motoroljebytet inte har med saken att göra utan att klimatet bara blev lite kallare? men vet inte?
Hittade på nätet nån som hade liknande problem som berodde på för mycket olja i motorn, så jag tömde ur en del så att det låg på mitten på stickan. Bilen gick kanske lite bättre men knappt någon skillnad.
Turbon var väldigt glapp och det var mycket olja i tryckrören, så den byttes mot en bättre original då jag misstänkte att den sköt in massa olja i motorn vilket gjorde att den misstände. Det blev ingen skillnad med ny turbo.
Sen en dag helt plötsligt så startade inte bilen alls, den tänder ingenting om man inte håller full gas då tänder den nåt då och då men den är inte alls i närheten av att gå igång.
Testade med startgas många gånger med spridare in/urkopplade och olika dagar och den startar fortfarande inte, beter sig exakt likadant. Misstänkte då något med tändsystemet så felsökte/bytte alla komponenter i tändsystemet utan minsta framgång. Gnista finns!
Kollade igenom bränslesystemet och allt verkar vara i sin ordning, soppa kommer fram och stiften blir blöta. Soppatrycket är bra.
Fick för mig en dag att koppla i motorvärmaren och se om den skulle starta varm. Den satt i ca 4h och motorn var riktigt varm. Nu startade den direkt, gick som förr knackigt på färre cylindrar i typ 10 sekunder men sen på alla cylindrar. Den gick ganska bra nu men sen när den kom upp i arbetstemperatur gick den sämre och började misstända mycket och kunde inte hålla tomgången (Videon är från detta tillfälle).
Nu började jag misstänka något mekaniskt fel i motorn eftersom det mesta kring motorn är testat och för att motorn endast går igång när den är uppvärmd, kollade därför kompressionen men den var bra.
Har funderat på om tempgivaren till motorstyrningen kan ha något med saken att göra, men tycker att den borde starta med startgas ändå.
Kan det vara nåt är knas med toppen??
Har felsökt bilen i ca 2 månader nu och spenderat tiotals timmar på forum, provat i princip allt man kan läsa sig till på forum.
Hoppas nu att någon kan hjälpa mig utifrån min beskrivning och videon. Uppskattar all hjälp!
För att sammanfatta det hela lite så startar alltså bilen endast när den är uppvärmd med motorvärmare nu, så någonting gör det temperaturberoende. Troligtvis därför bilen alltid startade förut (i oktober) då det var varmare ute. Den går sen bättre när den är lite varmkörd och sämre när den är mycket varmkörd.
*Har kollat följande*
-Tändstift bytta. Stiften blir helt sotiga snabbt
-Tändkablar resistans mätta, ser också nya ut
-Tändspole testat med helt ny Bosch. Också mätt upp spänning till spolen
-Tändmodul testat med annan
-Tändbox testat med annan
-Fördelare och rotor - testat med nytt
-Vevaxelgivare - testat med annan
-Kamremmen står rätt
-Fördelarrotorn står rätt vid nollad motor
-Kompression testad, jämnt 11bar på alla cylindrar
-Soppatryck 3 bar
-Soppafilter nytt
-Fuelrailen fyller en petflaska snabbt
-BTR läcker inte ur vakuumslangen
-Provat jorda motorn i chassi med startkablar
-Annat batteri
-Gjort rent vevhusventilation
-Spridare resistans mätt
-Går sämre med urkopplad LMM
-Ingen skillnad om man kör utan turbotryck
-Lamdalampan tänds, felkod 232
-Inget vatten i oljan
KOLLA HELA VIDEON
Hittade på nätet nån som hade liknande problem som berodde på för mycket olja i motorn, så jag tömde ur en del så att det låg på mitten på stickan. Bilen gick kanske lite bättre men knappt någon skillnad.
Turbon var väldigt glapp och det var mycket olja i tryckrören, så den byttes mot en bättre original då jag misstänkte att den sköt in massa olja i motorn vilket gjorde att den misstände. Det blev ingen skillnad med ny turbo.
Sen en dag helt plötsligt så startade inte bilen alls, den tänder ingenting om man inte håller full gas då tänder den nåt då och då men den är inte alls i närheten av att gå igång.
Testade med startgas många gånger med spridare in/urkopplade och olika dagar och den startar fortfarande inte, beter sig exakt likadant. Misstänkte då något med tändsystemet så felsökte/bytte alla komponenter i tändsystemet utan minsta framgång. Gnista finns!
Kollade igenom bränslesystemet och allt verkar vara i sin ordning, soppa kommer fram och stiften blir blöta. Soppatrycket är bra.
Fick för mig en dag att koppla i motorvärmaren och se om den skulle starta varm. Den satt i ca 4h och motorn var riktigt varm. Nu startade den direkt, gick som förr knackigt på färre cylindrar i typ 10 sekunder men sen på alla cylindrar. Den gick ganska bra nu men sen när den kom upp i arbetstemperatur gick den sämre och började misstända mycket och kunde inte hålla tomgången (Videon är från detta tillfälle).
Nu började jag misstänka något mekaniskt fel i motorn eftersom det mesta kring motorn är testat och för att motorn endast går igång när den är uppvärmd, kollade därför kompressionen men den var bra.
Har funderat på om tempgivaren till motorstyrningen kan ha något med saken att göra, men tycker att den borde starta med startgas ändå.
Kan det vara nåt är knas med toppen??
Har felsökt bilen i ca 2 månader nu och spenderat tiotals timmar på forum, provat i princip allt man kan läsa sig till på forum.
Hoppas nu att någon kan hjälpa mig utifrån min beskrivning och videon. Uppskattar all hjälp!
För att sammanfatta det hela lite så startar alltså bilen endast när den är uppvärmd med motorvärmare nu, så någonting gör det temperaturberoende. Troligtvis därför bilen alltid startade förut (i oktober) då det var varmare ute. Den går sen bättre när den är lite varmkörd och sämre när den är mycket varmkörd.
*Har kollat följande*
-Tändstift bytta. Stiften blir helt sotiga snabbt
-Tändkablar resistans mätta, ser också nya ut
-Tändspole testat med helt ny Bosch. Också mätt upp spänning till spolen
-Tändmodul testat med annan
-Tändbox testat med annan
-Fördelare och rotor - testat med nytt
-Vevaxelgivare - testat med annan
-Kamremmen står rätt
-Fördelarrotorn står rätt vid nollad motor
-Kompression testad, jämnt 11bar på alla cylindrar
-Soppatryck 3 bar
-Soppafilter nytt
-Fuelrailen fyller en petflaska snabbt
-BTR läcker inte ur vakuumslangen
-Provat jorda motorn i chassi med startkablar
-Annat batteri
-Gjort rent vevhusventilation
-Spridare resistans mätt
-Går sämre med urkopplad LMM
-Ingen skillnad om man kör utan turbotryck
-Lamdalampan tänds, felkod 232
-Inget vatten i oljan
KOLLA HELA VIDEON