Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robertsson
Tjenare...

Jag har en 740 från 90. Fläkten går bara på fyran`s läge...

Någon som vet vad det kan vara och hur jag åtgärdar det???
av Delain
Robertsson skrev:Tjenare...

Jag har en 740 från 90. Fläkten går bara på fyran`s läge...

Någon som vet vad det kan vara och hur jag åtgärdar det???
Har samma problem, fast min går bara på femman. Går att leva med, men det är lite störande.
av 740wennberg
fläktmotstånden är trasiga?
av Robertsson
Men om fläktmotorn e trasig hade den väl inte gått als??
av ljungström
Går fläkten bara på det högsta läget så är det nog fläktmotståndet som är paj. Dock tyder väl ett bränt fläktmotstånd på att fläktmotorn i sig inte är helt pigg heller.
av Robertsson
Jag skall kolla detta!
tack för tipset återkommer med svar
av Addekarlsson
Går fläkten på högsta fart bara, så är det nästan garanterat fläktmotståndet. Detta motstånd kan gå sönder, precis som allt annat, och det måste inte innebära att fläkten i sig inte är kry.
Motståndet sitter en bit ovanför fläkten, bakom handskfacket. En kontakt och en skruv, sitter i plastkanalen.
Finns 2 typer, en del säger att båda funkar, jag delar inte den åsikten, eftersom jag aldrig fick igång fläkten med "fel" motstånd i en tidigare 740 jag hade.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går att byta termosäkringen om du vill pilla lite. Finns på ELFA, 216º ska det vara.
Bild
av Robertsson
Tack för tipsen jag skall kolla detta!
av ljungström
Motståndet är dyrt på Volvo, tror jag fick ge 450 kr till min 945 -95. När det nya pajade efter ett par veckor var det bara att köpa ett till plus en friskare fläkt.
Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]