Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hajjkish
Hej alla volvofreaks!

Bil: Volvo 945 Kombi
Årsmodell: 1995
Motor: B230FK LTT 135hk 2.3 SE
Växellåda: Manuell

Problem: När jag accelererar med bilen upp till 1500 varv och allting över och kopplar så går hela varvmätaren ner på 0 och bilen dör. Det spelar ingen roll vilken växel som är i. Även om jag ligger på 3-5000 varv på 3 4 eller 5ans växel.

Tomgången är det inget knasigt med. När jag står stilla är det inga problem och inte heller när jag varvar upp till 3-5000 varv så går varvmätaren ner till 2-600varv men lyckas hålla sig igång. Ibland kan det låta som om den ska dö.

Jag har nyligen bytt: Tändstift, lmm, tomgångsmotor, olja, oljefilter, luftfilter, termostat, generatorrem, kamrem, vattenpump, topplockspackning, fördelarlock, massvis med vaakumslangar. OBS felet fanns innan jag gjorde allt detta.

Jag uppskattar all typ av hjälp jag kan få. Jag lovar även att uppdatera efter alla försök så flera i samma situation kan testa samma som jag.

Tack på förhand!

Mvh Hajjkish
av bönan
Min betedde sig just så när LMM:n var dålig. Du säger att du har bytt den, är du säker på att den nya är hel och har rätt nummer?

Har du några felkoder?
av Hajjkish
bönan skrev:Min betedde sig just så när LMM:n var dålig. Du säger att du har bytt den, är du säker på att den nya är hel och har rätt nummer?

Har du några felkoder?

Hej och tack för svar!

Är inte säker på att den är hel. Numret är rätt. Köpte en begagnad från skroten som det stod OK på men minns ej om det stod testad.. Hade felkoder på LMM och tomgångsmotor. Återställde felkoderna och körde med bilen ett tag. Ej kommit tillbaka några felkoder.

Redigering: Den stod som testad (lmm)!
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är elektriskt fel på LMM bör det bli felkod på den. Prova att koppla bort LMM och och se om det blir annorlunda. Koppla även bort batteriet några minuter så "nollar" du boxarna. Om motorn är i "limp home mode" så kan du "hjälpligt" köra bilen (till verkstad), då är motorn i ett "nödlage" och boxarna tar inte mot information från givarna. För att komma ur måste du nolla felkoderna eller koppla bort batteriet ett tag.
av Hajjkish
lennarte skrev:Om det är elektriskt fel på LMM bör det bli felkod på den. Prova att koppla bort LMM och och se om det blir annorlunda. Koppla även bort batteriet några minuter så "nollar" du boxarna. Om motorn är i "limp home mode" så kan du "hjälpligt" köra bilen (till verkstad), då är motorn i ett "nödlage" och boxarna tar inte mot information från givarna. För att komma ur måste du nolla felkoderna eller koppla bort batteriet ett tag.

Hej!

Jag nollställde felkoderna för 3 dagar sedan genom att lossa minuspolen i 3-4minuter och har kört ett tag nu utan att få nya felkoder.
Ska testa att starta utan LMM eller ska jag dra ut den medans bilen är igång?
Användarvisningsbild
av lennarte
Dra ur den när motorn går på tomgång och försök köra. Är det skillnad då? Går den bättre är LMM förmodligen kass, går motorn sämre funkar den förmodligen. Men, det är alltid något annat som kan "strula" också så man kan aldrig riktigt veta....
av Hajjkish
lennarte skrev:Dra ur den när motorn går på tomgång och försök köra. Är det skillnad då? Går den bättre är LMM förmodligen kass, går motorn sämre funkar den förmodligen. Men, det är alltid något annat som kan "strula" också så man kan aldrig riktigt veta....
Har varit ute och testat och den är okörbar när jag kopplar ur LMM:en. Den verkar dö mindre nu när kylan kom lite men också ibland på lägre varv.. ska röktesta bilen så småningom så får vi se om jag hittar något läckage.. Blir att svetsa avgasrör också för rören innan katten börjar läcka :-o
av Hajjkish
Lucif3r skrev:Vänta nu här... Du har avgasläckage innan katten.. Så före lambdan alltså? Isf är det ju inte konstigt att den går som 3 påsar nötter, lambdan läser ju helt fel värden då.
Hej Lucif3r!

Det är precis bakom katten. Det har inte varit det tidigare, det blev efter nattens lite hårdare körning. Vart sitter lambdan exakt?
av Hajjkish
Lucif3r skrev:Vänta nu här... Du har avgasläckage innan katten.. Så före lambdan alltså? Isf är det ju inte konstigt att den går som 3 påsar nötter, lambdan läser ju helt fel värden då.

Det är en LTT så lambdan sitter väl på downpipen? Borde väl inte förstöra något?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]