Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Neonknight
Tjena !
Jag upptäckte igår kväll att grillen på min gamla trotjänare sedan 17 år har blivit stulen på parkeringen hemma, parkeringen ligger på vår BRF´s egen mark, men ligger cirka 300 meter från just min lägenhet så jag har ingen uppsikt över den själv, går dock förbi och tittar till ibland som igår då jag kör väldigt lite. Det verkar vara stöldligor som rör sig i området, grannen har fått katalysatorn stulen från sin Prius typ 3 gånger på bara några månader, men jag vet inte om det är det som är fallet med min grill, hade faktiskt trott att den inte var så intressant att stjäla (från) längre.

Det är en 945 classic LTT 1998, så den hade turbogrillen. Även om jag tycker mycket om bilen som varit väldigt pålitlig så är det en bruksbil som efter snart 23 år är långt ifrån superskick även om jag fortfarande ibland får komplimanger för den, så det är ju ingen skrothög heller.

Jag har googlat på grillar, på bildelsbasen verkar det vara mest fantasipriser och de grillarna är ju minst lika gamla som min bil, knappast i nyskick och ibland halvtrasiga och gammal plast inte minst som utsatts för väder och vind är ju ofta rätt bräcklig så det känns inte som någon höjdare att lägga stora pengar på i alla fall. Har sett att det finns nya icke original grillar, men de saknar emblemet och är väl inte så snyggt att köra utan då det är skruvhål mm.

Har ni något tips ? Ekonomin är inget vidare så jag försöker hitta ett billigt/bra/prisvärt alternativ. Tack på förhand !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tråkigt när man inte får ha saker ifred :/

Det bästa tips jag kan ge är att antingen leta annonser privat(t ex blocket eller facebook om du har det), eller åka till en självplock-skrot och plocka en grill. Självplock kostar i regel en struntsumma jämnfört med att köpa en redan demonterad grill från skroten via t ex bildelsbasen.
edit: tradera kan ju vara ytterligare ett alternativ också.

Du har helt rätt i att en ny grill utan emblem ser förjävligt ut, så det är inget vidare alternativ - om du inte kan få tag på sneribban löst(vilket kan vara svårt.. ska väl vara om du hittar en ikke-turbo grill för kaffepengar som du kan sno sneribban från).

Grillarna har en rätt svag punkt som mer ofta än inte går sönder, och det är fäst-öglorna på ovansidan. Dom blir spröda och går sönder med åren. Det går ju att "ful laga"så grillen sitter fast ändå. Jag borrade ett par hål och fäste min med buntband :P Inte snyggt för 5 öre(men det syns ju bara om man öppnar huven), men fungerar iaf.
Jag hade också en sådan grill (förmodar det är "rutgrillen") som dom stal för några år sedan. Problemet (på min i alla fall) var att dom "bara ryckte" grillen rakt ut så fästen till grillen följde med. Sitter i och är skruvade i samma som fästena till strålkastarna. Lite lagom fastrostat så det blev 2 "nya" strålkastare med fästen och en grill från en skrotad - 87-a GL. Inte lika eftertraktat.....
Så kolla så du har kvar hela fästen
Lucif3r skrev: mån 21 dec 2020, 15:49 Tråkigt när man inte får ha saker ifred :/

Det bästa tips jag kan ge är att antingen leta annonser privat(t ex blocket eller facebook om du har det), eller åka till en självplock-skrot och plocka en grill. Självplock kostar i regel en struntsumma jämnfört med att köpa en redan demonterad grill från skroten via t ex bildelsbasen.
edit: tradera kan ju vara ytterligare ett alternativ också.

Du har helt rätt i att en ny grill utan emblem ser förjävligt ut, så det är inget vidare alternativ - om du inte kan få tag på sneribban löst(vilket kan vara svårt.. ska väl vara om du hittar en ikke-turbo grill för kaffepengar som du kan sno sneribban från).

Grillarna har en rätt svag punkt som mer ofta än inte går sönder, och det är fäst-öglorna på ovansidan. Dom blir spröda och går sönder med åren. Det går ju att "ful laga"så grillen sitter fast ändå. Jag borrade ett par hål och fäste min med buntband :P Inte snyggt för 5 öre(men det syns ju bara om man öppnar huven), men fungerar iaf.
Tack för svar !

Som sagt så är det bruksbil så det behöver inte vara jättesnyggt nödvändigtvis, kan t o m vara en fördel om det inte är så snyggt så får man kanske behålla den, men som sagt man vill inte betala större pengar på gamla halvtrasiga/slitna/spröda skräpdelar heller.

När jag googlade hittade jag gamla annonser på tradera och blocket som skulle varit intressanta, men ingen giltig annons tyvärr, facebook använder jag inte.

Fästena på min grill var inte helt hela ens precis som du säger, satt fast med buntband redan innan jag köpte bilen och i alla fall ena sidans fäste som nu sitter kvar är trasigt.

Jag har själv nog aldrig ens varit på en skrot, jag vet inte hur många det finns i Stockholm heller som har självplock, det verkar finnas en i Sollentuna, men man vet ju inte om de har någon sådan bil inne ens, en grill skulle kosta 100-200 kr oavsett bil enligt deras prislista i alla fall och det skulle ju vara helt ok i alla fall.
lennarte skrev: mån 21 dec 2020, 16:16 Jag hade också en sådan grill (förmodar det är "rutgrillen") som dom stal för några år sedan. Problemet (på min i alla fall) var att dom "bara ryckte" grillen rakt ut så fästen till grillen följde med. Sitter i och är skruvade i samma som fästena till strålkastarna. Lite lagom fastrostat så det blev 2 "nya" strålkastare med fästen och en grill från en skrotad - 87-a GL. Inte lika eftertraktat.....
Så kolla så du har kvar hela fästen
Lucif3r skrev: mån 21 dec 2020, 16:21 Good point... 940 är dock inte skruvade, och fästena sitter inte på strålkastarna(är "egna" moduler - https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/ex ... hoger.html ), men det är likt förbannat en svag punkt om man rycker i grillen.
Tack för svar !

Precis som Lucif3r skriver så är det separata fästen för grillen lyckligtvis , ena tyvärr trasigt, men nog inte hel innan heller, de verkar man få för under 100kr (plus frakt) nya icke original. Det är den rutiga grillen, med svart galler och kromad ram.
Tog några bilder när jag bytt fästena till grillen. Det var fastrostade så jag fick skära bort muttrarna och ta isär strålkastarna för att byta skruvarna (dom snurrade i plasten.
Utan detta verktyg hade det inte funkat
IMG_20181217_114618.jpg
IMG_20181217_114618.jpg (1020.78 KiB) Visad 1252 gånger

På denna skruv fick jag bort muttern som fäster strålkastaren, men muttern som håller det trasiga fästet till grillen (som sitter kvar här) gick inte att rädda. Den snurrade i fästet och fick kapas och nya skruvar (alla 8 för båda sidor) fick limmas fast med Araldit
IMG_20181217_115817.jpg
IMG_20181217_115817.jpg (732.08 KiB) Visad 1252 gånger

Nu är det kanske inte samma fastsättning på din, den är ju 10 år nyare.
lennarte skrev: tis 22 dec 2020, 09:17 Tog några bilder när jag bytt fästena till grillen. Det var fastrostade så jag fick skära bort muttrarna och ta isär strålkastarna för att byta skruvarna (dom snurrade i plasten.
Utan detta verktyg hade det inte funkat
IMG_20181217_114618.jpg
På denna skruv fick jag bort muttern som fäster strålkastaren, men muttern som håller det trasiga fästet till grillen (som sitter kvar här) gick inte att rädda. Den snurrade i fästet och fick kapas och nya skruvar (alla 8 för båda sidor) fick limmas fast med Araldit
IMG_20181217_115817.jpg
Nu är det kanske inte samma fastsättning på din, den är ju 10 år nyare.
Verkar stökigt...

Nu har jag inte kollat speciellt noga, men jag tyckte det verkade som att plastfästena satt med separata skruvar i plåten, så jag hoppas på att det är enklare, men jag kan ju ha fel.
Är det någon som vet förresten om alla 940 grillar passar alla 940, dvs årsmodell/utförande. Jag hittade t ex denna icke original grill som de tycker inte passar min bil efter att ha knappat in reg nr även om det ser ut som en sån jag hade, det står att den passar 940 turbo 1990-1994, men också 740 turbo. Är det bara fel i deras info eller ?

https://www.mekster.se/grill-svart-turb ... MMQAvD_BwE

Nu säger jag inte att jag ska köpa just den, men det var den billigaste bland nya av det utförandet, kromade varianten med vertikala ribbor är ca 150 kr billigare.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]