Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en gammal 945 GL -93, B230FD, som beter sig lite märkligt. Idag, tex: startar hur lätt som helst, men lägger sig sedan på 1500 varv på tomgång. Jag kör 5 mil, bilen går bra, men varje gång det är stopp vid rödljus eller dags att växla ligger tomgången på 1500. Ibland vid växling sjunker tomgången ner mot 1100 innan den åter vandrar upp mot 1500 där den sedan ligger kvar (ungefär som om motorstyrningen vill dra upp den dit, kanske fel på tempmätaren till insprutningen?). Låter den sedan vila kanske 45 min innan det är dags för de 5 milen hem. Nu går den helt plötsligt helt perfekt, tomgången stadig på 6-700...vad är det frågan om?

Har tyckt att den rycker lite ibland, men inte idag. Det är just detta att det är lite intermittent som är så störande.

Precis rengjort fördelarlock, rotor, alla jordpunkter. Bytt tändstift, tändkablar, LMM, alla remmar. Inga felkoder. Rengjorde lite slarvigt tomgångsmotor och spjäll för kanske 500 mil sedan. Kan iofs pröva med annan tändspole och annat effektsteg, samt andra spridare, men tycker inte att det verkar vara så troligt att felet ligger där eftersom bilen gick bra på hemvägen. Lutar åt att kolla jordpunkterna vid spridarbryggan igen, spreja startgas och kolla efter läckor. Kanske demontera både tomgångsmotor och spjäll och gå över dem ordentligt denna gång. Byta termostat till motorstyrningen?

Några ideer? Just detta att felet kommer och går känns märkligt.
Om du tar isär spjällhuset ordentligt, plockar ut spjäll och spjällaxel. Tvättar ordentligt rent, med ett fint slippapper slipar bort alla "slitkanter" så det blir blankt och fint. Även gasspjället ska vara blakt och fint, i synnerhet kanten som ska täta mot spjällhuset. När du sätter ihop det ska du skruva ut stoppskruven, sätta i spjällaxel och spjäll men spänn inte fast skruvarna. Knacka lätt på gasspjället så det "bottnar" helt. Det ska sitta fast i spjällhuset och håller du det mot ljuset ska det (i princip) inte "lysa igenom" någonting. Lossa spjället från spjällhuset utan att rubba det på axeln och se till så det går lätt mellan fullt öppet och stängt. Det ska "tröga" stänkt läge. Spänn och lås med Locktite på skruvarna och justra med stoppskruven så spjället inte fastnar i stängt läge.
På min 745-a hade spjället lossnat och spjällaxeln var sprucken. Efter jag gjort som ovan beskrivet har tomgången fungerat.
Kan berätta att jag gjorde rent spjällhuset, ordentligt denna gång, samt även tomgångsmotorn. Det blev betydligt bättre men inte helt bra. Tror mig dock vara lösningen på spåret: kylarens elektriska fläkt startar numera aldrig av sig själv efter avslutad körning, vilket den tidigare gjorde vid behov. Har kört diagnostiken och fläkten fungerar, både på halv- och helfart. Är det någon som vet om insprutningens tempsensor även styr elfläkten? Jag är lite misstänksam mot sensorn, kanske ger den problem med såväl motorns gång som elfläkten? Testade att byta den mot likvärdig (Vparts 20090402) men då gick bilen urdåligt så jag fick återmontera den gamla sensorn (Bosch 0 280 130 032). När jag får tag i rätt tempsensor ska jag testa och se om det blir någon skillnad.

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]