- tor 10 dec 2020, 16:16
#1417525
Har en gammal 945 GL -93, B230FD, som beter sig lite märkligt. Idag, tex: startar hur lätt som helst, men lägger sig sedan på 1500 varv på tomgång. Jag kör 5 mil, bilen går bra, men varje gång det är stopp vid rödljus eller dags att växla ligger tomgången på 1500. Ibland vid växling sjunker tomgången ner mot 1100 innan den åter vandrar upp mot 1500 där den sedan ligger kvar (ungefär som om motorstyrningen vill dra upp den dit, kanske fel på tempmätaren till insprutningen?). Låter den sedan vila kanske 45 min innan det är dags för de 5 milen hem. Nu går den helt plötsligt helt perfekt, tomgången stadig på 6-700...vad är det frågan om?
Har tyckt att den rycker lite ibland, men inte idag. Det är just detta att det är lite intermittent som är så störande.
Precis rengjort fördelarlock, rotor, alla jordpunkter. Bytt tändstift, tändkablar, LMM, alla remmar. Inga felkoder. Rengjorde lite slarvigt tomgångsmotor och spjäll för kanske 500 mil sedan. Kan iofs pröva med annan tändspole och annat effektsteg, samt andra spridare, men tycker inte att det verkar vara så troligt att felet ligger där eftersom bilen gick bra på hemvägen. Lutar åt att kolla jordpunkterna vid spridarbryggan igen, spreja startgas och kolla efter läckor. Kanske demontera både tomgångsmotor och spjäll och gå över dem ordentligt denna gång. Byta termostat till motorstyrningen?
Några ideer? Just detta att felet kommer och går känns märkligt.
Har tyckt att den rycker lite ibland, men inte idag. Det är just detta att det är lite intermittent som är så störande.
Precis rengjort fördelarlock, rotor, alla jordpunkter. Bytt tändstift, tändkablar, LMM, alla remmar. Inga felkoder. Rengjorde lite slarvigt tomgångsmotor och spjäll för kanske 500 mil sedan. Kan iofs pröva med annan tändspole och annat effektsteg, samt andra spridare, men tycker inte att det verkar vara så troligt att felet ligger där eftersom bilen gick bra på hemvägen. Lutar åt att kolla jordpunkterna vid spridarbryggan igen, spreja startgas och kolla efter läckor. Kanske demontera både tomgångsmotor och spjäll och gå över dem ordentligt denna gång. Byta termostat till motorstyrningen?
Några ideer? Just detta att felet kommer och går känns märkligt.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell