Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anderssoen
Mitt problem är att min 740 88b inte startar kall drar jag på startmotorn i 1-2 minuter startar han men dör nästan direkt måste köra några 10-20 sekunder till och hålla jättelåg gas jämt i 10-30 sekunder då startar den och går iväg men går lite ryckigt i början. Kör jag med startgas går den igång på någon sekundbmen måste som sagt hålla lite jämn gas då också annars dör den startar dock på andra försöket och går.

Har jag väl fått igång bilen och kört med den startar den alltid direkt men får den stå några timmar och bli kall uppstår detta problem igen.

Jag får bränsle fram, nya tändstift, bytt spridarrelä, bytt tempsensorn den längst in mot torpedväggen.

Är som sagt jävligt okunnig om bilar detta är den första bilen jag skruvar med. Men någon av er kanske kan avgöra vad felet är med dessa symtom. Tack i förhand skrev jävligt sluddrigt nu sorry.
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Kollat tändstiften?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Menar elektrodavstånd...

Användarvisningsbild
av GLIZ
Brytare? Rotor?
Kolfiberkablar? Kan vara "knäckta".
Auto-chok inte aktiveras, aktiv hela tiden.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Anderssoen skrev:Ska byta fördelarlock o rotor och se vad som händer, auto-chok vad menar du då?
Automatisk/"självstyrd" chok.
Det är när förgasare/splällhus ges mindre möjlighet att leverera luft till motorn. Förr hade man en spak lnne i bilen för att styra det, vid start. Sedan fanns en automatisk chok. Nuförtiden tror jag att chokfunktionen är helt borttagen som fysiskt fristående funktion och det styrs direkt i motorns styrenhet.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Anderssoen skrev:Ska byta fördelarlock o rotor och se vad som händer, auto-chok vad menar du då?
Kolla luftfiltret också.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]