Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad jag menar är typ i fall man tar en diff från en 1031 bakaxel, och vill sätta den i en annan 1031 fast att den bakaxeln har haft en annan utväxling än den man tänkte byta till. Hoppas inte min fråga är allt för konstig.

Hade nämligen tänkt att köpa en diff och svetsa den, men jag vet inte vilken utväxling min 744 -90 har och jag har läst att man måste ta av difflocket för att se vad man har för utväxling, men känner att det är onödigt eftersom då måste jag tömma oljan o grejer (vilket jag ändå kommer behöva göra men i vilket fall så vill jag veta innan).

Det kanske är en självklarhet men vill vara säker innan så att jag inte gör några misstag.

I alla fall, tack på förhand
Diffklumparna är "byggda" för det specifika diffhuset den sitter i. Ska man byta diffklumpen måste man schisma in klumpen mot diffhuset och pinjongen, vilket kräver extrem noggrannhet om man vill att diffen ska hålla mer än några mil. Alla diffklumpar passar inte i alla diffhus heller(detta är uppmärkt i form av färg på insidan av diffhuset, det finns gul och röd vad jag vet), så pass exakt måste allt vara för att det ska fungera.

Det är hundra gånger lättare att bara byta hela axeln istället för att byta diffklumpen, och tar bara en bråkdel av tiden byte av diffklump gör.

Utväxlingen står f.ö. på ett klistermärke på bakaxeln..... Detta märke är säkerligen begravt under rost, skit och ev. underredsmassa dock, och kanske t om lossnat med åren.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]