Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej Volvofolket!

Är helt ny medlem och ser fram emot att få vara med er härinne! Detta blir mitt första inlägg!

Jag har då en b230a motor som sitter i min VW T3 pickup som jag köpte för 2.5 år sedan och som jag trivs med väldigt bra trots att jag har fått fixa en del. Har precis fått den genom besiktningen efter bland annat haft väldigt höga avgasvärden (7.5).
Valde att renovera hela Pierburg 175CD förgasaren med grejer från förgasarteknik.se, så nu är den ok.

Valde att byta filter och olja för första gången efter besiktningen och tänkte att nu är allting frid och fröjd.
Till min förvåning började nu oljetryckslampan att flimra efter att ha kört bilen varm .
Lampan började lysa mer och mer efterhand som motorn blev varmare. Efter 20 minuters körning så lyser den nu för fullt, vilket jag då tycker är väldigt märkligt, eftersom jag byter från gammal sliten olja till helt ny frisk 10-40 olja!?
Det blir lite bak å fram tycker jag :-)

Är det någon här som känner igen problemet jag har med min motor?

Hälsningar från Alexander
Förmodligen oljetryckskontakten som felar. Eller kabeln som kommit i kläm. Är det ingen olja under bilen eller som fattas i motorn så är det nog kontakten. Sitter precis framför oljefiltret.
Har du inte bytt olja på 2,5 år och du inte vet om det var bytt när du köpte den så bör du nog byta en gång till i den närmaste framtiden. Man bör byta en gång om året oberoende (nästan i alla fall) hur mycket du kör. På min 745-a byter jag en gång om året (c:a 600 mil), frugans Passat 2 gånger (c:a 700 mil varje gång). På båten (4-takt utombordare) blir det inte varje år, bytte dock nu i höst efter ha kört c:a 20 tim. dom senaste 3 åren (c:a 100 mil omräknat till "landsiffror")
Trycket sjunker gradvis när motorn blir varm, det ser man i bilar som har oljetryckmätare.. Frågan är bara om det blir för lågt. Skulle ju kunna vara igensatt oljesil..
Eller kan det vara något skumt med filtret du satte i? Den gamla oljan kanske hade högre viskositet och höll uppe trycket bättre?
Det var oljetryckskontakten som var fel!
Har satt i ny nu och problemet är borta!
Dock märkte jag att sladdens skyddsplast var helt borta och koppartråden är helt exponerad halvvägs och bakåt in mot kabelstammen.
Får fixa detta senare.

Tack för hjälpen allihop! 🙏

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]