Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har länge haft problem med felkod 2,1,2 ikväll så löste sig problemet. Jag bytte ut säkring nr 11 mot en en bränd säkring som satt där innan jag bytte. Efter att jag bytte säkringen har bilen ej gått. Den har startat men dött efter ett par sekunder. Så jag bytte lambdasond, men bilen gick ändå lika dåligt. Så idag bytte jag ut nya säkringen med den gamla och bilen startar och går med rätt varvtal även fast lambdasonden ej var inkopplad. Även felkoden försvann. Kopplade ina nya lambdasonden igen och inga fel än så länge. Men jag blir inte riktigt klok på vad som är fel. Konstigt att bilen går med en säkring som är bränd men med en ny säkring går han inte alls. Märkligt men den går som den ska under de minuter jag hade han på tomgång. Någon som vet vad som kan vara fel?
Så här står det annat ställe på detta forum
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

Säkring 11 går till tankpump och förvärmningen till lambdasonden så går bilen att köra med mindre än ¼ tank är något omkopplat. 2-1-2 får du för att lambdasonden inte fungerar riktigt. Då går motorn in i ett "nödprogram" och tar inte emot signaler från givare längre. Det kallas "Limp Home Mode" och bilen är körbar för att ta sig till verkstad.
Hej!

Det var ju skitbra att jag hittade denna beskrivning här för då vet jag exakt kriterierna. Har haft problem med lambdan eller nåt som påverkar denna felkod. Fick lambdavarning för 30 mil sedan o mätte upp den lambdan och det var avbrott i förvärmningen så den lambdan bytte jag till en annan gammal som funkat innan men gav ett par tiondelar sämre avgasvärden vid besiktningen så den inte gick igenom med den.

Nu stod jag i.a.f. ganska länge på tomgång med varm motor som jag nästan aldrig gör o fick lambdavarning igen.....med felkod 2 1 2 på bränslesystem som är lambdasignalen samt felkod 2 2 4 på tändsystem som är kylvätskans tempgivarsignal.
När jag mätte denna lambdan vid bytet för 30 mil sedan var förvärmingen hel och OK men den låg stadigt supermagert på tomgång ~0,1V vid varm motor o började toggla först upp till 0,7V när man gasade upp på lite högre varv så nåt är lite sjukt i reglerloopen?

Får börja med kontaktrengöring på dessa ställen men har även en ny tempgivare som jag köpte för länge sedan men inte bytte då för det felet var intermittent vid det tillfället så jag slänger väl in den ändå nu om den gamla tempgivaren har nåt skumt för sig. Har för mig att lambdan ska toggla med 1gång/sek vid tomgång nånting när jag mätte detta för länge sedan när allt var OK. Säkring 11 lär det inte vara. Har bytt tankpump en gång som sitter inuti tanken och för denna typ stannar motorn omedelbart om inte pumpen går eftersom ingen soppa kan självrinna.

Nåja, skitbra kriterier. Då har man att göra i helgen :)
Som svar på första frågan skulle jag även byta bränslepumpsrelät som väl driva av säkring 11? Vid > 10 år så spricker lödningarna ofta i detta p.g.a. tunga drosslar inuti. Bilen kan då plötsligt stanna och sedan går den lika plötsligt att starta. Hände mig själv och det tog ett tag innan jag hittade felet. Tydligen ett känt fel som jag hittade även det via forum.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]