Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag har en volvo 744 (90) med en b230f motor, har haft lite problem med den på sistone. Allt började när jag fick för mig att byta topplocks packning, vilket jag löste rälativt lätt då jag rivit topp några gånger förut. Bilen gick väldigt fint efteråt, men efter ungefär en månad så började den rycka lite då och då vid jämn körning. Jag kan endast tro att den misständer. När bilen är kall så går den fint, men när den blivit varm så hamnar tomgången runt 1400 och den rycker lite då och då.

Nån kuning som vet vad felet hade kunnat vara?
Senast redigerad av 1 Magneforsarvid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Inga felkoder??
Just hög tomgång kan ha lite olika orsaker, beroende på när det uppkommer. Vevhusventilation, tjyvluft vid insuget, oljegegg i spjällhuset (vevhusventilationen) vakuumläck vid någon slang. Har du AC/ECC finns där en vakuuntank i/under främre kofångaren. Jag hade läck på slangen dit på min 745-a. Ryckig gång kan också ha med detta att göra men även tändstift, kablar och liknande kan spela in
Inga felkoder, ska ta och kolla vevhusventilationen och leta tjuvluft, så får vi se vad man hittar. Jag bytte tändstift och tändkablar för ett lite tag sen, så dom är det nog inget fel på, men jag får la leta vidare.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]