Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Här om dagen åkte jag ner för en lång backe å motorbromsade några hundratals meter. När jag skulle gasa märkte jag att bilen var stendöd. Eftersom jag hade fart uppe så provade jag å släppa upp på femman. Ingen ting hände. Så jag tänkte att nu gick kamrem en. Men när jag stannade efter vägkanten så provade jag att starta, å bilen hoppade igång hur lätt som helst. Men nu hände det igen. Motorbromsade igen, dock inte så lång sträcka. Inget liv om jag släppte upp kopplingen. Men att vrida av tändningen å starta som vanligt fungerade denna gång också. Någon som har någon ide vad det kan vara? Är en 940 93a sugmotor med 116 vilda hästar 😁
av v70 tdi
Har nog råkat ut för detta tio gånger sedan jag skrev sist. Men det kan hända när som helst. Har nog inget med motorbromsning å göra. Bilen tvärdör. Varvräknaren å hastighetsmätaren går ner till noll. Fast man kanske rullar i 100km/h. Att brova å släppa upp kopplingen funkar inte. Men vrider man av tändningen å sätter på den igen kommer hastighetsmätaren tillbaka å man kan släppa upp kopplingen, då startar bilen. Är det ingen som har varit med om samma sak?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Vet inte vad det är för elsystem och motorstyrning i den bilen men det verkar va något i den regionen som falerar. Skulle gissa på nån pulssensor som slår ut motorns styrenhet när allt inte är som det bör/brukar vara enligt styrenheten. Knacksensorn eller liknande.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av bönan
För mig blev det så när luftmassemätaren gick sönder. Men du bör ha en tänd motorlampa och felkoder att läsa ut i så fall. :)
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]