Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har då som sagt en 944 16V med b234f, denna tänder ibland bara på 3 cylindrar (en gång på bara 2 cylindrar). Detta problem uppkommer endast när bilen startas för första gången på dagen, aldrig om den använts inom cirka 12 timmar oavsett om den är kall /varm och vad det är för väder. Efter att den stått och hostat på 3 cylindrar i cirka 30 sekunder så börjar den tända på alla cylindrar med tomgång på cirka 3000 varv i ytterliggare 30 sekunder och sedan funkar den klockrent. Den svarar på gaspådrag under denna process, men som sagt bara på 3 cylindrar. Det finns inga tecken på vätskeblandning i oljan så tänker att det är ganska osannolikt att problemet ligger i dålig topplockspackning.
Det som jag har provat att byta är tändstift, tändkablar, samtliga remmar, tempgivare, tagit loss och rengjort tomgångsventilen, sprejat med startgas och kollat efter tjuvluft, bytt spridare (de gula som är orginal), renoverat fördelaren. Tänker att jag ska mäta strömmen i tempgivaren och kolla om den kanske var av dålig kvalite här näst men sen har jag ganska slut på ideer då den som sagt funkar klockrent annars. Notera att det är en 16V av sista årmodellen (91) med det lilla insuget och dylikt.

All hjälp mottages tacksamt!
Mvh. Robin
Det är väldigt sällan olja och vatten blandar sig p.g.a dålig toppackning, det är betydligt vanligare att kompressionen läcker ut till kylarvätskan och då kan kylarvätskan läcka tillbaka i i cylindern p.g.a trycket i kylsystemet när du ställer bilen över natten. Prova att köra utan kylarlock, och se om det blir bättre. Kolla även noga på tändstiften om något av dom är rostfärgade på metalldelarna som sticker in i motorn.
Hade detta fel på en Mazda Pickup för många år sedan. Körde med den en hel vinter så. Till sist blev läckan så stor så motorn inte "gick runt" på första startförsöket utan jag fick "klicka" några gånger på starten så kolven "tryckte tillbaka" kylarvätskan och motorn startade. Det tog 2 - 3 km innan den "gick" på alla 4 igen. Var aldrig en droppe vatten i oljan under denna tid.
Tvivlar på toppackningen faktiskt. Jag tycker mer det låter som att bilen tappar kompressionen på 1 cylinder när den står. Troligen pga. slitna kolvringar, så oljefilmen på cylinderväggen försvinner. Att cylindern vaknar till liv efter att bilen gått en stund är troligen för att kompressionen(och således oljefilmen) lyckas komma tillbaka.

Så, ett komp. test och ett så kallat leak-down test skulle nog vara nyttigt att göra.
Robazt skrev:@lennarte, men borde inte trycket från kompressionen läcka ut till kylsystemet då när motorn väl är i drift? För som sagt expansionskärlet är ju mer eller mindre trycklöst även när motorn varit igång en längre period.
Jovisst, därför körde jag under denna tid utan (eller bara löst påsatt) kylarlock. Är kylsystemet mer eller mindre trycklöst när motorn är varm är något fel (termostat, kylarlock). Är det för högt tryck kan det vara samma fel, men även då toppackningen.
Lucif3r skrev: Så, ett komp. test och ett så kallat leak-down test skulle nog vara nyttigt att göra.
Det är alltid bra med ett komp.test, men det måste göras på rätt sätt. Ett komp.test på kall motor kan vara missvisande, men i detta fall kan det då vara tvärt om. I "normala" (varmkörd motor som stått någom timme) gör jag ett kom.prov, sedan "pytsar" jag i någon cl olja och gör om det. Och sedan jämföra proven. Jag har en gammaldags mätare med papper i så det är lätt att jämföra. Annars får man skriva upp det. Är det stor skillnad är kolvringarna dåliga, är det liten skillnad är dom Ok. Är det ungefär samma dåliga resultat så är det ventilfel
Min B234F motor (c:a 50000 mil) hade (exakt) 11 kg på alla 4. Har den inte gått mer än 20000 mil borde det vara lite högre. Jag har inte provat min med olja, får kanske göra det nästa service.... :-) :-)
Okej, ska göra ett komptest nästa gång jag har tillgång till verktygen. Jag disskuterade era förslag med farsan som är gammal lastbilsmekaniker men han yrkar dock fortfarande på att det är något elfel eller glapp som leder till att motorn tror att det är mycket kallare än vad det är, eftersom att den trots allt ibland startar felfritt efter att ha stått över en vecka. Samt att problemen har blivit värre ju kallare det har blivit ute. Vi ska göra ett komptest nästa gång jag är hemma hos honom men ni vet inget annat som skulle kunna vara galet i elektronikväg? Bilen har för övrigt precis slagit över 30 000 mil.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]