av Robazt - sön 22 nov 2020, 14:46
- sön 22 nov 2020, 14:46
#1414173
Hej!
Jag har då som sagt en 944 16V med b234f, denna tänder ibland bara på 3 cylindrar (en gång på bara 2 cylindrar). Detta problem uppkommer endast när bilen startas för första gången på dagen, aldrig om den använts inom cirka 12 timmar oavsett om den är kall /varm och vad det är för väder. Efter att den stått och hostat på 3 cylindrar i cirka 30 sekunder så börjar den tända på alla cylindrar med tomgång på cirka 3000 varv i ytterliggare 30 sekunder och sedan funkar den klockrent. Den svarar på gaspådrag under denna process, men som sagt bara på 3 cylindrar. Det finns inga tecken på vätskeblandning i oljan så tänker att det är ganska osannolikt att problemet ligger i dålig topplockspackning.
Det som jag har provat att byta är tändstift, tändkablar, samtliga remmar, tempgivare, tagit loss och rengjort tomgångsventilen, sprejat med startgas och kollat efter tjuvluft, bytt spridare (de gula som är orginal), renoverat fördelaren. Tänker att jag ska mäta strömmen i tempgivaren och kolla om den kanske var av dålig kvalite här näst men sen har jag ganska slut på ideer då den som sagt funkar klockrent annars. Notera att det är en 16V av sista årmodellen (91) med det lilla insuget och dylikt.
All hjälp mottages tacksamt!
Mvh. Robin
Jag har då som sagt en 944 16V med b234f, denna tänder ibland bara på 3 cylindrar (en gång på bara 2 cylindrar). Detta problem uppkommer endast när bilen startas för första gången på dagen, aldrig om den använts inom cirka 12 timmar oavsett om den är kall /varm och vad det är för väder. Efter att den stått och hostat på 3 cylindrar i cirka 30 sekunder så börjar den tända på alla cylindrar med tomgång på cirka 3000 varv i ytterliggare 30 sekunder och sedan funkar den klockrent. Den svarar på gaspådrag under denna process, men som sagt bara på 3 cylindrar. Det finns inga tecken på vätskeblandning i oljan så tänker att det är ganska osannolikt att problemet ligger i dålig topplockspackning.
Det som jag har provat att byta är tändstift, tändkablar, samtliga remmar, tempgivare, tagit loss och rengjort tomgångsventilen, sprejat med startgas och kollat efter tjuvluft, bytt spridare (de gula som är orginal), renoverat fördelaren. Tänker att jag ska mäta strömmen i tempgivaren och kolla om den kanske var av dålig kvalite här näst men sen har jag ganska slut på ideer då den som sagt funkar klockrent annars. Notera att det är en 16V av sista årmodellen (91) med det lilla insuget och dylikt.
All hjälp mottages tacksamt!
Mvh. Robin