Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Behöver felsökningshjälp. Min 740 från -92 har börjat att gå dåligt såfort motorn börjar bli varm.

Här ett filmklipp som visar kall motor:

Där går den OK och går att varva motorn obehindrat.

Men sedan när motorn blivit lite varm gör den såhär:

(Håller full gas när den börjar varva)

Bilen är av -92 års modell och har regina tändsystemet.

Följande är gjort:

-bytt impulsgivare svänghjul
-bytt tändmodul
-bytt motorstyrdon
-kontrollerat markeringar kamrem
-sprutat startgas över insug etc(söka efter tjuvluft)
-dragit ur kontakt till lambda under drift
-dragit ur kontakt till kallstarten

Samtliga grejer utan resultat. Möjligen går den ännu sämre när lambdan är urkopplad.

Inga felkoder finns. Vad är ett logiskt nästa steg? Tacksam för hjälp.
Googlat runt en hel del men lyckas inte hitta någon med exakt samma symtom som denna bilen har.

Kollade stiften nu och de är ganska sotiga. Vet dock inte om det är en effekt av att jag gjort många starter utan att ha kört den nu när jag försöker felsöka den.

Då den går felfritt när den är kall borde det väl inte ha med tändningen att göra, eller?

Läste på forumet att man kunde testa btr:en genom att klämma ihop slangen till den men märker ingen skillnad.
Bendix systemet är snarlikt Bosch och har många gemensamma delar. Vanliga fel är Rex (tändsystemet) tändspole som har varit betydligt högre felfrekvens på än Bosch systemet. Regina (insprutning) har en temp/tryck sensor istället för Bosch systemets LMM. Den lösningen (temp/tryck sensor) ersatte LMM efter LH systemet även hos Bosch och är sällan problem med, dock bör du kolla vakuumslangarna till tryck (MAP) sensorn (vid fjädertornet) tempsensorn sitter i insugsslangen där LMM sitter på Bosch systemet
Jag är inte 100 hemma på Bendix systemet men det satt på alla 740 på export till USA och på dom sista 740 som såldes i Sverige
Tack för svar!
Har kollat efter vakuumslangarna till trycksensorn vid fjädertornet. Verkar bara vara en där och den ser ut att vara hel och fin.

Kör man bilen så tvekar den mer vid fullgas än vid lätt gas. Funderar på om bränslepumpen kan vara problemet, även om jag aldrig haft såna här symptom tidigare på någon bil om det är det som är problemet.

Hur "testar" man den på smidigaste sätt?
Dessa modeller (Regina) har bara en pump och den sitter i tanken. Dessa brukar "lägga av" helt när dom strular för att plötsligt bara fungera igen. Du kan enkelt kolla bränslemängden den ger genom att ta bort returslangen till tanken vid bränsletryck regulatorn (den grova slangen) och sätta en slang ner i en typ PET-flaska, det ska komma c:a 2 dl på bara någon sek (c:a 200 l/tim)
Du kan även ta loss den klena slangen till insuget och suga i den. Det ska dara helt tätt (tungan ska fastna) och inte smaka bensin, gör det det är den kass
Har provat lossa den grövre slangstumpen vid btr. Där kommer inte en droppe bensin.
Suger man i den klene slangen smakar det väldigt mycket bensin.

Kolla bild för säkerhets skull så jag är på rätt grejer:

https://forumbilder.com/images/2020/11/ ... 214601.jpg

Inser att jag faktiskt inte ens tänkt på att byta själva bränslefiltret och den har stått oanvänd typ ett halvår med väldigt lite bensin i tanken. Tänk om det är så enkelt att det är gammal skit i filtret.

Ska kontrollera det.
Ser att du satt flaskan på retur slangen, du skulle sätta en slang på nippeln på BTR-en och ner i flaskan. Spelar dock ingen roll nu då det inte kommer någon bensin från nippeln. Den klena slangen är den som går mellan BTR-en och insuget (nederkant på bilden), smakar det bensin där är den kass.
På vissa modeller startar bensinpumparna och går någon sekund med tändning på (dom flesta före -96 har 2 pumpar) men inte alla. Alla ska dåremot gå när du kör på starten.
Om du lossar den klena slangen vid BTR-en och sprutar in startgas i slangen så ska den starta om det bara är bränslefel.
Vevaxelgivaren"styr" både tänd och bränsle boxarna. Och man nog kalla den impulsgivare också, och det är en typ av Hallgivare eller induktiv givare. Den mäter både vevaxelns position och hastighet. Till skillnad mot t.ex Motronic som har 2 givare. En för varvtal och en för position.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]