Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Jag visste att det fanns rost men inte att det var såhär illa... Tidigare ägare har varit generös med spackel och färg för att slippa tänka på sina problem, ser det ut som. Kapade i alla fall bort de fula trösklarna för att inspektera och jag låter bilderna tala.

Ser ju rätt illa ut men jag vill helst inte skrota bilen då den, trots utseendet och den ganska kreativa blandningen av olika skärmar och dörrar, faktiskt är riktigt fin, och jag har lagt ner ganska mycket jobb och pengar på den. Jag har inga direkta möjligheter att svetsa detta själv, varken utrustning eller kunskap (kände mig ganska stolt över att ha lyckats lappa ihop batterilådan acceptabelt...). Men det finns ju gott om duktiga så jag tänker att man kanske kan få hjälp om man hör runt i bekantskapskretsen.

Men först vill jag höra vad ni anser, är det ens lönt att försöka laga?

Bild

Bild

Bild

Bild
Jo det vet jag att det finns, så den biten är ju inga problem. Frågan är ju hur mycket mer som måste fixas för att kunna byta själva trösklarna, det såg ju inte jättekul bakom heller.

Frågan är väl mest om en duktig svetsare säger "ja det där fixar jag på ett par timmar" eller "bilen är sopslut". ;-)
Det där är minst två dagars jobb per sida...... Tyvärr bör man nog avråda från en sån reparation o man inte har möjlighet att göra den själv, det blir dyrt! Sen finns det alltid de som säger att det är lätt fixat för femtusen, då hänger grejorna knappt ihop och bärigheten i bilen är sämre än när de gamla delarna kapades bort...
Hmm, ja det blir ju mycket jobb... Har bara en mycket simpel gaslös svets. Vet inte riktigt hur jag ska göra, mycket pengar och tid nedlagt på bilen som sagt. Köpte den för att ställa i ordning och rosten var ganska väl dold, var inte förrens domkraftsfästet försvann in i golvet jag började gräva ordentligt.

Nya bromsar runtom, stötdämpare, allt i framvagnen, bytt till rostfria dörrar, motorn rejält genomgången, inredning som ny etc. Känns trist att sälja i delar och säljer jag den som den står nu lär jag inte få många kronor. :-(
Om du kollar på texten och bilderna jag lade ut när jag rostlagade min 745-a så ser du lite hur jag gjorde. Kapa rent är A och O. Jag helsvetsar aldrig utan punkar tätare och tätare tills det är en halv till en cm mellan punktern. Sedan slipar jag lätt och målar allt (både ut och framför allt invändigt) med tunnad rostskyddsfärg så det "tränger in" ordentligt. Det var inte lika illa på min bil, men det tog c:a 5 veckor. Och jag är pensionär och har hyfsat gott om tid, dock är min kropp i bästa skick längre så jag kan inte "jobba som förr" längre. Men, jag har bra och många verktyg efter 50 års (från och till) skruvande och svetsande med bilar
viewtopic.php?f=15&t=154585&hilit=Rostlagning
Tack för tips och uppmuntran. Det är ju en ren hobbybil så det får ta sin tid. Och kan säkert få hjälp av någon som är duktigare, med spetsen. Ska inte ge upp i alla fall.
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]