Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köp inte dessa: https://www.autodoc.se/tomex-brakes/13761162

Jag var tvungen att slipa lite i skåran där expandern går i för att över huvud taget få dit bromsskivan (nya TRW-skivor) på vänster sida, på höger sida blev det sån anliggning att jag fick sätta tillbaka de gamla backarna.
Sedan på besiktningen snurrade vänstra hjulet med nya backarna samtidigt som det högra låste, det blev godkänt ändå eftersom ett av hjulen låste.
Alla bromsbackar är ungefär lika. Däremot kan det skilja på tjockleken på beläggen. Men det största felet är att ofta glöms det att släppa justeringen vid spaken. Backarna ska alltid ligga mot klacken vid exentern och excentern ska vara lös när backarna är monterade. Däreter ska du justera backarna i andra änden. Antingen med att köpa och montera justeringarna som sittter på 140, 850 m.f. Eller att svetsa alt. klippa plåt/mässimgplåt remsor (så har jag gjort) att lägga mellan staget och bromsbacken. Sedan kan man justera vid spaken till lagom många "hack" så blir det kanon broms på båda sidor
lennarte skrev:Alla bromsbackar är ungefär lika. Däremot kan det skilja på tjockleken på beläggen. Men det största felet är att ofta glöms det att släppa justeringen vid spaken. Backarna ska alltid ligga mot klacken vid exentern och excentern ska vara lös när backarna är monterade. Däreter ska du justera backarna i andra änden. Antingen med att köpa och montera justeringarna som sittter på 140, 850 m.f. Eller att svetsa alt. klippa plåt/mässimgplåt remsor (så har jag gjort) att lägga mellan staget och bromsbacken. Sedan kan man justera vid spaken till lagom många "hack" så blir det kanon broms på båda sidor
Muttern var ordentligt urskruvad och vajrarna hängde slaka, ändå glipade det 3-4mm vid stoppklossen.
Jo jag känner till de justerbara delarna, hade såna i min V70-98 som jag fick skruva på tills det blev bra, tyckte det skulle bli skönt att slippa sånt krångel när jag blev med 940.
Man ska inte behöva bygga om och modifiera delar för att de ska fungera, passar de inte som original är det skit och ska bojkottas.

Sen att få ersättning från Autodoc är bara att glömma, de gör aldrig fel och är så stora att en enstaka missnöjd kund inte spelar någon roll.
För att få ersättning måste du påvisa vad som faktiskt felar..
Vet att tex Biltemas backar sällan är runda, dom tar bra i början o sen tappar dom.
Detta är inget jätteproblem på gamla Volvo med justering men lite nyare är det problem.
För att få sälja kopia måste det skilja från original därav kan det vara så att man får justera vissa saker för att det ska passa.
Sen är det klart märkligt att du får så olika resultat på samma bil.
Vet inte heller hur kunnig du är men jag hade nog funderat på vad som kärvar i bilens delar o inte backarna.
Att dom gamla fungerar säger inget då dom är mindre pga slitage.
Ta dom gamla o jämför form mm o gör likadant med båda nya.
Är där jätteskillnad kan du reklamera o då är problemet inte konstigt...annars är det något som missats i bilen tex krävande led i armen från vajern
144 skrev:Muttern var ordentligt urskruvad och vajrarna hängde slaka, ändå glipade det 3-4mm vid stoppklossen.

Om backarna skulle vara felgjorda är det bara att jämföra med dom gamla. Då kan du reklamera dom.
Om backarna inte går mot klacken med slaka vajrar är det excentern det är fel på, eller fellvänd. Kolla efter pilen som ska visa uppåt.
För bästa effekt på handbromsen måste backarna ligga mot klacken och backarna justeras i andra änden. Oavsett hur det var när det var nytt
144 skrev:Jo jag känner till de justerbara delarna, hade såna i min V70-98 som jag fick skruva på tills det blev bra, tyckte det skulle bli skönt att slippa sånt krångel när jag blev med 940.
... Huh? Att ha justerskruvar gör ju livet 10 gånger enklare när man micklar med handbromsen. Det är löjligt lätt att få båda hjulen att ta exakt lika mycket, samtidigt som man kan få handbromsspaken att låsa exakt där den ska (3-4 hack med 2 fingrar).
Så vad som är så krångligt med det förstår jag inte?
Andreas12 skrev:För att få ersättning måste du påvisa vad som faktiskt felar..
Vet att tex Biltemas backar sällan är runda, dom tar bra i början o sen tappar dom.
Detta är inget jätteproblem på gamla Volvo med justering men lite nyare är det problem.
För att få sälja kopia måste det skilja från original därav kan det vara så att man får justera vissa saker för att det ska passa.
Sen är det klart märkligt att du får så olika resultat på samma bil.
Vet inte heller hur kunnig du är men jag hade nog funderat på vad som kärvar i bilens delar o inte backarna.
Att dom gamla fungerar säger inget då dom är mindre pga slitage.
Ta dom gamla o jämför form mm o gör likadant med båda nya.
Är där jätteskillnad kan du reklamera o då är problemet inte konstigt...annars är det något som missats i bilen tex krävande led i armen från vajern
Jag har redan bytt tillbaka till de gamla Biltema-backarna så nu funkar det som det ska.
Jag har aldrig hört talas om att det måste skilja från original, man har ju åtskilliga exempel på piratdelar som visat sig vara tillverkade i samma fabrik som originaldelen.
Alla delar är rengjorda och rör sig som de ska.
lennarte skrev:Om backarna skulle vara felgjorda är det bara att jämföra med dom gamla. Då kan du reklamera dom.
Om backarna inte går mot klacken med slaka vajrar är det excentern det är fel på, eller fellvänd. Kolla efter pilen som ska visa uppåt.
För bästa effekt på handbromsen måste backarna ligga mot klacken och backarna justeras i andra änden. Oavsett hur det var när det var nytt
Biltema-backarna gick ju emot klacken, alltså är det inget fel på excentern som för övrigt var vänd åt rätt håll.
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev: ... Huh? Att ha justerskruvar gör ju livet 10 gånger enklare när man micklar med handbromsen. Det är löjligt lätt att få båda hjulen att ta exakt lika mycket, samtidigt som man kan få handbromsspaken att låsa exakt där den ska (3-4 hack med 2 fingrar).
Så vad som är så krångligt med det förstår jag inte?
Jag menade att det är krångligt jämfört med att inte behöva göra det över huvud taget, 940 har bara en justering och ska inte behöva fler om delarna passar som de ska.
Jag väntar med att kasta Tomex-backarna, ska plocka justerskruvar från en V70 eller annan bil nästa gång jag är på självplockskroten så kanske det till slut går att använda bromsbackarna.
144 skrev: ons 11 nov 2020, 19:13 [quote="
Jag har aldrig hört talas om att det måste skilja från original, man har ju åtskilliga exempel på piratdelar som visat sig vara tillverkade i samma fabrik som originaldelen.
Alla delar är rengjorda och rör sig som de ska.
Piratdelar är aldrig likadana som org.
Oftast en skillnad som inte spelar någon roll men ibland har dom otur och ändrar på mått som faktiskt spelar roll..
Finns oxå en anledning till att priset är billigare på pirat.
Om allt är exakt samma varför skulle då priset skilja? Då kunde dom sålt allt som org.
Men du har kvar dom nya? Om du jämför båda ska det ju vara skillnad då det ej fungera..

Haha, såg nu att jag råkat kastat om o[…]

Sista semesterdagen firades med blankt på be[…]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]