Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimbowski
#1408115
Jag har en 940 -91 (ej turbo) som inte startar. Det började med att den blöddrade, sen gick det över till att den inte startade. Den har gnista på alla stiften(ny fördelare och kablar). Den får soppa till spridarna. Det hjälper inte att spruta in startgas i spjällhuset. Jag har ca 170 Ohm på vevaxelgivaren. Det är inga felkoder. Jag har även kontrollerat att spridarna fungerar genom att lägga på 12v och sprutat bromsrengörning igenom dom.
Slut på ideer:(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1408138
Några felkoder? Även om du inga har säger det en del om vad som kan vara fel. Fungerar avgaskontroll/lambdalampan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1408180
Det är bara "allvarliga" fel som finns under en längre tid som tänder lampan. Mindre fel och fel som finns under en kortare tid kan bli felkod utan att lampan tänds.
Hur ser tändstiften ut? Där kan man se en hel del om motorns skick.
av Jimbowski
#1408188
Stiftet på 1:ans cylinder är sotigt. Resterande är fuktiga. Kan tilläggas att när jag kör länge på starten går den”nästan” igång i 2-3 sek. Men det låter som den går på typ 1-2 cylindrar.
av Andreas12
#1408236
Är det gamla stift o gammal rotor?
Bara för du har gnista säger inte att den är rätt.
Då den inte startar på startgas är det tändning alt komp som saknas.
av Jimbowski
#1408407
Nu har jag komptestat. Mellan 8 och 10 bar, det borde vara godkänt. Kan vevaxelgivaren göra att gnistan blir svag eller är det on/off? Några andra ideer?
av Andreas12
#1408409
Jimbowski skrev: ons 21 okt 2020, 15:01 Nu har jag komptestat. Mellan 8 och 10 bar, det borde vara godkänt. Kan vevaxelgivaren göra att gnistan blir svag eller är det on/off? Några andra ideer?
Hmm du ser inget fel med värdet då?
Har för mig det ska ligga runt 12.
Skillnad på 2 bar dessutom, jag hade nog fortsatt på det spåret o kollat varför värdet är lågt ..
Vet inte riktigt var gränsen går för problem där men något är inte ok där.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]