Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Volvo 940 1991, laddningslampan lyser inte vid tändning eller start. Bilen startar dock.
Däremot lyser den om jag sätter 12V till den när den sitter i hållaren i instrumenthuset (huset lossat helt från alla kontakter). Samtliga andra lampor lyser också upp när jag testar att förse dem med 12V direkt på plats.
Problemet härrör från att jag inte får generatorn att ladda batteriet så felsökningen har fört mig till instrumenthuset och dåliga lödningar m m.
Var bör jag söka felet, kan det vara en lödning på väg till lampan, mellan kontaktdon och ner till generatorn, annat?
Nån som känner igen felet och har löst det?
Tackar!
jimmy
Detta har skivits om många gånger....
Ta loss den klena röda kabeln bak på generatorn och håll den mot jord. Lyser laddningslampan då är felet i generatorn, lyser den inte är felet i instrumentet eller någonstans på vägen. Kolla så generatorn är jordad mot motorblocket, där ska sitta en blå kabel (lika grov som den grova röda) c:a 20 - 30 cm lång. Generatorn är gummiupphängd och isolerad från motorn
Tack för det!
Verkar vara kontakt på kortet på mätarhusets baksida i vart fall.
Tror jag testat tidigare att lampan inte tänds när jag håller kontakten mot jord. Återstår om det kan finnas fel på vägen då. Går kabeln från generatorn direkt till kontaktdonen på mätarhuset så jag kan mäta i båda ändar och se om det är avbrott där?
Kollade vidare och tror jag hittade ett glapp i sista dm kabel till generatorn från lampan. Bytte den delen och nu lyser instrumentbrädan fint och laddningen från gen ligger på dryga 14 V.
Tack för att du tog dig tid Lennart! :-)
Håll tummarna!
Jimmy
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]