Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomaspunkare
#1403884
Hej jo min 945 1994 115 hk manuell har ett motorbekymmer, lägger av att dra vid ca 3500 varv och segar sedan uppåt i varv. Kraftlös och slö men har vid några tillfällen gått som den ska i någon minut, bytt stift, rotor, kablar och fördelarlock. Samt bränslefilter och pumpen i tanken. Även bytt kamrem efter haveri, ingen skillnad. Inga felkoder, misstänker lmm trots inga felkoder. Misständer ibland på höga varv och är lite hackig när den är kall, går dock bättre när den är kall. Vad tusan är det som spökar? Hjälp vore trevligt. MVH Tomas
av Andreas12
#1403885
Lmm kan du kolla genom att koppla ur den när bilen är igång.
Blir det ingen skillnad i gången är den kass.
Du har även en tändförstärkare, tänker då den sitter på insidan av skärmen på någon av sidorna, osäker på vilken
av Tomaspunkare
#1403887
Tack för svar, jo har ryckt lmm och den blev hopplös på tomgången så den gör ju nåt iaf. Så då kanske den fungerar då. Inget annat förslag från någon? Känns svindyrt att behöva lämna in gamla bilen.
av Rådlös
#1403905
Eftersom den går olika vid olika motortemperaturer så kan du ju kolla tempgivarna. Jag är inte rätt man att säga hur dom skall vara, men i dom flesta fallen är det ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Och det bör ju då följa vissa i förväg utsatta "normalvärden". Skaffa dig en multimeter och en IR-termometer. Sedan kan du rita upp mätkurvor och jämföra med kända värden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403937
I.o.m det är LH2.4 insprutning så blir det felkod om inte det bli "förmodade" värden till datorn. Eftersom det inte är några felkoder så koncentrera felsökning på det som inte ger felkoder. T.ex bränsle (tryck, BTR, spridare) eller tänddelar (stift, lock, rotor, kablar), men även tändspole och som nämts ovan slutsteg/tändförstärkare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403969
kareta skrev:Kamlägesgivare kanske?
Finns inte på dessa numera ganska gamla bilar
av Tomaspunkare
#1404260
Tack så mycket, tror nästa steg blir bränsletrycksregulatorn. Den går lika bra på 1/3 del gas som på full och när jag släpper på gasen så ökar den lite så nåt är knäppt.
Efterlyses fälgmått

Någon som vet namn, nav och ET på dess[…]

Okej ja men det stämmer, ljusen gör aldr[…]

Okidoki då blir det svårare. :-( h[…]

Kondensavfuktare gör också jobbet. Anv&[…]