Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Generatorn och relätt har gått sönder på min 740. Dom är bytta nu. Och innan hade jag lite för feta högtalare mer en vad den kanske klarar av utan steg. Kan det vara darför att generatorn gått sönder för att jag har haft för tungt ljud?
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
mesttroligen inte generatorn hade nog snurrat färdigt bara
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Generatorn kan inte leverera mer än den kan generera, det betyder att du inte kan dra ur mer än den klarar av att skapa.

Generatorn och batteriet kan liknas vid ett badkar och en vattenkran som stänger av när karet är fullt. Tömmer man karet börjar kranen fylla på igen tills det är fullt... men tömmer man snabbare än kranen kan fylla blir det till slut tomt.

Lastar du elsystemet för hårt blir resultatet att batteriet dras ur istället.
Vad som kan hända där är att du drar för stora strömmar så att kablaget blir överhettat, säkringarna ryker, isoleringen smälter, bilen brinner...
Snacka om effekter! :twisted:

/MK
Användarvisningsbild
av NoXx
Polaren har pajjat 2st generatorer när han spelat med sitt wursting system.. kan det inte vara att den måste arbeta mer genom att batteriet inte blir fullt
Användarvisningsbild
Låter skumt.
Men möjligen så här efter att funderat lite mer på det hela.
Varje enhet som drar ström fungerar som ett motstånd i en krets.
kortsluter du ett batteri kommer du att få rejält starka strömmar i den kabeln och batteriet kommer att bli ganska hett.

kopplas flera enheter parallellt minskas motståndet totalt sett ... detta borde alltså kunna resultera i att det går för starka strömmar i systemet när det totala motståndet börjar närma sig noll, däremot borde annat reagera förr beroende på var pluskabeln dras ifrån.

Säkringarna är ju till för att bränna av när strömmarna blir för stora... men om flera enheter drar lite ström och har varsin säkring men är parallellkoplade till samma källa blir totalströmmarna ganska stora i slutänden.

Strömbehovet kan alltså bli ganska stort på så sätt, frågan är om generatorn kan leverera vad som behövs? Hade generatorn inte haft laddreläer och regulatorkretsar mm skulle det vara möjligt, jag är ändå osäker på om generatorn kan leverera mer än en viss nivå eftersom vad den levererar beror på magnetfälten och spolens hastighet i magnetfältet, det är det som ger elektronerna fart, alltså ström...

Är laddreläer och skyddskretsar undermåliga kan det nog hända att generatorn tar stryk men då är den dåligt konstruerad.

Jämför man med vårt vanliga elsystem så går ju inte kraftverken sönder för att vi försöker använda mer el än de kan leverera, vi får i stället ett spänningsfall i slutänden, men det kan vara att deras skyddssystem är bättre än de i bilen...

Jag tar tillbaka mitt tvärsäkra nej och ändrar till ett mja, kanske eventuellt.

/MK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gamla likströmsgeneratorer kunde "ladda ihjäl sig", men en växelströmmare begränsar sig själv genom att kärnan mättas.
Enklare generatorer på t ex MC/snökoter använder shuntregulator, utgången kortsluts mot jord när spänningen blir för hög.

Iofs kan säkert hög belastning under lång tid förkorta livslängden...
Användarvisningsbild
Tack, nånstans i bakhuvudet från tiden man läste elkraft låg det och skvalpade att det inte borde gå att suga ur en generator... dock är teori och verklighet inte alltid detsamma.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]