- sön 03 apr 2005, 22:22
Låter skumt.
Men möjligen så här efter att funderat lite mer på det hela.
Varje enhet som drar ström fungerar som ett motstånd i en krets.
kortsluter du ett batteri kommer du att få rejält starka strömmar i den kabeln och batteriet kommer att bli ganska hett.
kopplas flera enheter parallellt minskas motståndet totalt sett ... detta borde alltså kunna resultera i att det går för starka strömmar i systemet när det totala motståndet börjar närma sig noll, däremot borde annat reagera förr beroende på var pluskabeln dras ifrån.
Säkringarna är ju till för att bränna av när strömmarna blir för stora... men om flera enheter drar lite ström och har varsin säkring men är parallellkoplade till samma källa blir totalströmmarna ganska stora i slutänden.
Strömbehovet kan alltså bli ganska stort på så sätt, frågan är om generatorn kan leverera vad som behövs? Hade generatorn inte haft laddreläer och regulatorkretsar mm skulle det vara möjligt, jag är ändå osäker på om generatorn kan leverera mer än en viss nivå eftersom vad den levererar beror på magnetfälten och spolens hastighet i magnetfältet, det är det som ger elektronerna fart, alltså ström...
Är laddreläer och skyddskretsar undermåliga kan det nog hända att generatorn tar stryk men då är den dåligt konstruerad.
Jämför man med vårt vanliga elsystem så går ju inte kraftverken sönder för att vi försöker använda mer el än de kan leverera, vi får i stället ett spänningsfall i slutänden, men det kan vara att deras skyddssystem är bättre än de i bilen...
Jag tar tillbaka mitt tvärsäkra nej och ändrar till ett mja, kanske eventuellt.
/MK