Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Noah17
Hej, har problem med min Volvo 945-91, fläkten blåser för fullt hör jag men kommer inte någon luft alls genom kupén inne i bilen.

(Har suttit ac i bilen men är bort plockat eftersom den inte fungerade)
av Andreas12
Kolla under plåten framför vindrutan.
Under den satt ett plastskydd precis ovanför fläktintaget.
Detta trilla ner o täppte för fläktintaget.
Min fläkt blåste oxå fullt men kom väldigt lite luft i kupen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Så, det kommer ingen luft ut alls oavsett hur du ställer vreden?
Har fläkten släppt ut luft i kupen tidigare under din ägo, eller har det varit så här så länge du vet? Om det senare, kontrollera att fläkten är kopplad rätt och snurrar åt rätt håll. Det finns flera olika fläktar till 7/940, alla med olika kontakter, så i många fall kopplas det om själv och då är det inte omöjligt att den blivit felkopplad så den snurrar åt fel håll.

Du säger att "ACn är bortplockad"? HUR är den bortkopplad? Bara avhakad rem alt. borttagen kompressor? Eller är hela fläktpaketet inkl. panel utbytt till ett utan AC?
av Noah17
Har vart så hela tiden för jag köpte den nyss, själva kompressorn är bortkopplad, allt i panelen finns kvar.
Kommer ingen luft hur än jag vrider på vreden
Användarvisningsbild
av lennarte
All ventilation på en Volvo med AC eller ECC är vakuumstyrt. Kolla så vakuum finns och att vakuumtanken är Ok. Där finns ett mekaniskt spjäll (för att blanda varm och kall luft). Allt övrigt är vakuunstyrt plocka bort plasten ovanför benen på både förar och passagerarsidan så ser du ett antal "dosor" och på passagerarsidan en stålvajer. Med motorn på tomgång ska detta "röra på sig" när du vrider på "rattarna" Eller skjuter på reglaget beroende på vilket system du har
Användarvisningsbild
av Chris72
Är oxå inne på att det kan vara vacuumrelaterat. Dock brukar det blåsa rätt ordentligt mot fötterna om fläkten går för fullt och om det finns en stor läcka. Klassikern är ju att det slutar blåsa hur ventuttagen på panelen när man gasar (och vacuumet försvinner) för att istället blåsa på fötterna. Hade så på min med ECC innan jag bytte samtliga vacuumklockor plus backventiler i motorrummet. Möjligt att styrningen av vacuumet fungerar annorlunda på bil med manuell AC.
av bönan
Tyvärr ett väldigt vanligt fel att bälgarna börjar läcka och då kommer bara luft på fötterna om det är riktigt illa. Vid mindre läcka funkar det så länge man inte gasar fullt.

Bälgarna har utgått hos Volvo och jag vet inte om det går att laga, fruktar för att få samma fel på min 960 där jag redan nu får blås på fötterna vid fullgas...
av Andreas12
Noah17 skrev:Tror ej att det är någon skit där för förra ägaren var där och pilla men kan kolla
Är inte skit du letar efter utan en plastskiva som sitter över intaget till fläkten på höger sida när du plockat bort plåten mellan huv o vindruta.
Den plastskiva ska ligga i spår men är lätt hänt när man pillar där att den trillar ur spåret.
Då lägger den sig som ett lock.
Fläkten går men händer väldigt lite i kupen
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]