Det är ju samma bilar, bara "olika utrustade" i stort sett, förutom utseendet(annan front, annan bakdel på sedanerna).
Nästan alla 900 har SRS och ABS, undantagen brukar vara 91-92. Senare 900(95+?) har även SIPS-airbag i stolarna.
Så rent spontant så är ju en 900-serie en säkrare bil än 700-serien, men rent krasst så är den fortfarande dålig med dagens mått och står sig rätt dåligt mot en tegelklump till ny bil.
Senare 900-series är också bättre ljuddämpade än 700-serien, även om dom fortfarande är långt ifrån lika bra som t ex S/V70 av samma årgång. 940 fick ju även M90-låda(på dom manuella) -95, vilket är en betydlgit trevligare låda än M46/M47. Dock har ju M90 en väldigt svag 3a som man lär vara lite ödmjuk med, men M47 var ju inte så super-stabil den heller så...
Den bästa 900-serien är solklart en 960(eller S/V90 som dom hette -98) 95+, både komfort och säkerhet då dom mer ofta än inte är fullutrustade. Delad bakaxel gör mycket för komforten, ställbar ratt kan vara trevligt, och 6an under huven sjunger rätt fint. 960 95+ har även en ny framvagn som är betydligt bättre än 7/940'is rätt miserabla framvagn(t om 240 har en bättre framvagn än 7/940).
7/940 är, objektivt sett, rätt kassa i orginalutförande. Däremot GÅR dom att få bra, det är bara en fråga om vilja, kunskap och pengar. Men i orginalutförande? Ehh, nej tack, tar hellre min sorkdrivna T5a isf
Att en 7/940 med rödblockare skulle vara mer lättskruvad eller billigare att skruva än vitblockarna är mer eller mindre rent skitsnack från folk som aldrig direkt skruvat vitblockare.
Visst finns det några punkter där rödblockarna kan anses vara enklare på, men mer ofta än inte behöver just dessa punkter åtgärdas desto oftare än på vitblockarna. Att lyfta av toppen är ju mer en rutin på rödblockare, till skillnad mot vitblockare där man väldigt sällan behöver lyfta på toppen - i regel rent av aldrig(behöver man lyfta av toppen på en vitblockare tyder det på att just den motorn blivit väldigt misshandlad under sitt liv).
Läckande ventilkåpa är standard på rödblockare, på vitblockare är det, igen, ytterst ytterst ovanligt.
Till rödblockarens fördel, och säkerligen där mycket av "bohoo rödblockare är enklare än vitblockare att skruva på", är att kamremsbyte är lite(med betoning på lite) enklare. Vitblockare behöver man vara mer noggrann med än, iaf 8V, rödblockare.
Men, börjar man väl skruva på en vitblockare inser man rätt snabbt att dom inte är ett dugg svårare än att skruva på en rödblockare.
Så, för att återgå till grundfrågan... 700 eller 900-serien... Jag säger 900-serien. Vill du ha en så bra 900-serie du kan i orginalutförande - 960 95+. Vill du skruva desto mer och "förbättra" bilen - 940.
Sen lär man ändå smita in med... En fin bil att pendla med - S/V70. T5a givetvis

Skillnaden mellan en S/V70 och en 940 av samma årgång är ungefär 30 år. S/V70 är så mycket mer modern på alla sätt och vis än en 940. Nackdelen(?) är att det är svårare att åka brett med dom

, och att plocka ner växellådan är ett halvt h-e(men hur ofta, objektivt sett, behöver man det? Inte ofta..). Jag kan, helt ärligt, inte se någon annan situation där en 940 kan anses "bättre" än S/V70.