Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eagle_mountains
Hur svårt är det att byta handbromswire på en 740? Klarar man det som amatör?
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
det borde man nog klara av ...det är inget större ingrepp ..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Beror på, den till vänster hjul går ända fram till spaken, den högra går bara längs med bakaxeln. Bromsok och skiva måste av på sidan du ska byta på.
Användarvisningsbild
av kottetrance
frågan har säkert varit med innan .. men:

Hur spänner man upp kabeln ? .. Min handbroms tar inte förrens efter 10 - 12 klick.. (kanske lite mindre) har tagit bort mittkonsollen och den skruven är redan dragen till max (den är ju av plast med så dom sista gängorna är kassa) Men är det nån som vet hur man på ett enkelt sätt spänner upp dom på nåt snyggt sätt.. så att man slipper dra bak handbroms-spaken till baksätet hela tiden.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilken wire har du? Den gamla har mutter med 19 mm sexkant, den nya har en större mutter.
Räcker inte justeringen till är det nog så enkelt att backarna är slut. Det är vanligt att beläggen släpper från backarna också.
Användarvisningsbild
av kottetrance
men om jag byter backarna. Hur släpper jag efer så jag kan justera inne i bilen sen? :
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byter du backarna får du släppa där inne för att få på skivan igen, det är den enda justeringen som finns. 850 har en justering mellan backarna också, men 700 har bara en plattjärnsbit.
Användarvisningsbild
av kottetrance
tack tack..det var det jag ville ha reda på =o)
Användarvisningsbild
av kottetrance
Ingen som kan ge en enkel beskrivning hur jag byter bromsbackarna? ..
heheh.. (ni väntade väl på detta?)
av Arne
Lossa på wirespänningen som är på kardantunneln bakom askkoppen. Lyft bakändan palla upp den säkert så den inte trillar av, lossa på fälgarna. Ta loss bromsoken och häng dem så inte bromsledningen sträcks för mycket. Lossa bromsskivan som hålls fast med en liten skruv och dra ut skivan. Du ser hur handbromsbackarna sitter så det är ganska enkelt att byta dessa. Montera ihop resten i omvänd ordning. Lycka till! 8)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]