Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej Volvo 944gl -1994 kvittrar som en fågel efter kopplingssats byte när man står på tomgång. Men när man trycker ner kopplingen slutar det direkt. Vad för fel?

Lamell, tryckplatta och utrampnings lager är byttt . Inte jag som skruvade.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så brukar det låta när urtrampningslagret håller på att skära ihop, är du säker på att du fick ett nytt?
Annars antar jag att om något lager på ingående axeln i lådan är dåligt så blir det tyst när du frikopplar..
av Falconblå
Fick med ett nytt , det är jag säker på, jag tycker detta låter mer som ett "fläktrems gnissel" och inte ett dåligt urtrampningslager, sist när min 244gl hade dåligt urtrampningslager så lät det mer som ett "lager ljud" och inte som detta kvittrande.

Men vem vet, jag brukar alltid ha otur
Användarvisningsbild
av Erik Å
Då skulle jag misstänka urtrampningslagret. Belastningen på det ändras, som du säger, så fort man nuddar pedalen..
Är det ett verkstadsjobb som du kan reklamera?
Det kan eventuellt gå att smörja lagret utifrån för att se om det slutar kvittra. Det gör jag regelbundet på min gamla V70 men det ser ju helt annorlunda ut på en tvärställd motor.. :-)
av Falconblå
Sablar också. Nä det är gjort av en bya-mek, så det är svartare än all olja i Sahara. :bored: .

Vad kan konsekvens bli av att köra med det? Kan bilen helt sluta driva eller? Kan leva med tjutet bara Jag inte blir strandad, det är bara en "söndags bil " så blir bara ca 250 mil/ år
Användarvisningsbild
av Nexus
När vi bytte koppling på min brors Mazda för många år sedan så gnisslade det nya urtramp lager. Koppling köpt på Mekonomen. Han körde 2 år utan problem då vi inte ville lägga en dag på riva ner skiten igen.

Men på en 7 eller 940 är det ju enkelt plocka ner lådan :-D
av volvorullar
Erik Å skrev: tis 28 jul 2020, 21:29 Då skulle jag misstänka urtrampningslagret. Belastningen på det ändras, som du säger, så fort man nuddar pedalen..
Är det ett verkstadsjobb som du kan reklamera?
Det kan eventuellt gå att smörja lagret utifrån för att se om det slutar kvittra. Det gör jag regelbundet på min gamla V70 men det ser ju helt annorlunda ut på en tvärställd motor.. :-)
Hur smörjer man det lagret utifrån på 940?
Användarvisningsbild
av lennarte
volvorullar skrev:Hur smörjer man det lagret utifrån på 940?
Det går inte att smörja ett urtrampningslager utan att ta isär det, många går inte ens att ta isär. På min 745 gick att det att isär och smörja, och tyst ock fint blev det. Gjordes i samband med att jag bytte växellåda och monterade en "ny" beg. koppling. Ny koppling till B234F motorn kostar 4 ggr en koppling till B230F
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]