Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MrXXX
#1389323
Volvo 740 startar inte
Har en Volvo 740 -88:a med B230F motor som inte startar.
Den kan gå igång när den har stått en dag eller två och när den väl går igång så kan den stanna efter 3-5 sekunder men ibland så fortsätter den bara att gå.
Har bytt tändstift och kollat att den får gnista och bensin.
Har tagit loss insprutningsbryggan och kollat att det kommer bensin.
Vi har också provat med annan luftmängdmätare, tändmodul och styrboxen till insprutningen.
Samt att vi har bytt bränslerelä och insprutningsrelät vid expansionskärlet.
Har också kollat att kamremmen inte har hoppat.
Har även bytt tempgivaren till motorstyrningen men utan resultat.
Så nu har jag inga idéer kvar.
Är det någon som har några tips eller råd?
av Donaldduc
#1389339
Har ni kollat att köra den med extern tank.. och ny bensin? Kan det vara så att ni fått in vatten eller smuts i tanken som gör att ni får bensin men efter en stund får ni inte det som motorn vill ha?
av MrXXX
#1389356
Tankade bilen full för 3-4 dagar sedan då var det endast 10liter i tanken innan. Så vi fick i nästan 50 liter ”ny” bensin.
Om inte macken hade vatten i bensinen vill säga.
Den krånglade redan innan tankningen också.
Men ska kolla hur mycket jobb det är att prova med extern tank/dunk.
av Erik Å
#1389360
Kollat kompressionen? Ser inget om det på listan.. :-)
Man kommer långt med att vrida runt motorn för hand och känna att trycket står kvar några sekunder vid alla fyra kompressionsslagen
Men var noga med att ha tändning av / rycka ur tändkablar så det inte händer något otrevligt, Murphys lag kan mycket väl få den att tända just då :oops:
av MrXXX
#1389386
Har ingen kompressionsgivare tyvärr men ska åka och köpa en idag så får vi se vad den visar :-o
Vad ska bränsletrycket vara över spridarna ?
Tänkte köpa en bränsletrycksmätare och kolla det också.
Har fått info om att den inte startar om trycket är för lågt ...
Det kommer ju bensin men kan det vara så att det kommer för lite eller .... ???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1389392
MrXXX skrev:Vad ska bränsletrycket vara över spridarna ?
Tänkte köpa en bränsletrycksmätare och kolla det också.
Det är inte lätt att mäta bränsletrycket, utan dyra specialverktyg. Lättare att plocka loss bränsleröret och lyfta upp det med spridarna kvar i och köra på starten. Alla ska spruta samtidigt en gång per varv och det ska vara en fin jämn stråle, och det får inte läcka det minsta mellan spruten. Trycket ska vara mellan 2,5 och 3 kg beroende på om vakuumslangen på bränsletryck regulatorn till insuget är kopplad eller ej. Du kan även suga i den slangen, smakar det bensin är membranet i regulatorn kass.
Du kan även kolla pumpen/pumparna genom att ta loss returslangen till tanken vid regulatorn och sätta en slang till en PET-flaska. Det ska komma ordentligt med bensin när du kör på starten, c:a 1 -2 dl på några sek.
av MrXXX
#1389435
Har bytt insprutningsbryggan och mätt bränsletrycket.
Det var 3bar i bränsletryck över spridarna.
Har även kollat kompressionen det var mellan 11-12 bar på alla cylindrar.
Kollade kamremmen igen och den hade imte hoppat och allt såg rätt ut.
Men satans biljäveln går i alla fall inte igång.
av MrXXX
#1389436
Kollade även gnista på alla cylindrar.
Demonterade fördelaren och kollade att ingen olja har läckt in eller att något annat har hänt.
Men då vi har bytt fördelare mm så såg allt fint ut....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1389497
Har du kollat bränsletrycksregulatorn som jag beskrev ovan, är membranet sönder läcker det bensin okontrollerat in i insuget så länge där är tryck i systemet. Det kan ju kanske stämma med att motorn "torkar upp" på 2-3 dagar och startar då.

Tycker den blir ovanligt hård man kan nä[…]

Volvo 244 dog

Yo. Va borta i två dagar och min 244 epa slu[…]

Enklare på en DAF bältdrivern. Lika for[…]

Då var problemet löst mha en https://vp[…]