Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

halloj

har en 745glt 16v 89:a som vid övertagandet inte varnade om bältet.
undersökning visade att det var urkopplade kablar mm,
nu har jag allt fungerande bortsett från att det inte slutar varna!!!

dvs, passagerarstolen känner inte av om någon sitter där eller ej, borde enligt verkstadshandboken finnas en stolskontakt, hittar dock inte denna trots att jag bytt orginalklädsel på stolen, (eller snarare stol innanför klädseln) har inte heller någon sladd över till något vad jag kan se...

Alltså var sitter denna stolskontakt som skall känna av om någon sitter i stolen och hur ser den ut???

/MK
av Stimo
De är en runt givare asom sitter i stoppningen ungefär i mitten på sittdynan, borde se de underifrån. Kolla så du har satt alla kablar rätt. För en mer exact beskrivning berätta vad du har för bil, årsmodell och motor.

//S
av Addekarlsson
Äntligen en volvo igen! skrev:halloj

har en 745glt 16v 89:a som vid övertagandet inte varnade om bältet.
undersökning visade att det var urkopplade kablar mm,
nu har jag allt fungerande bortsett från att det inte slutar varna!!!

dvs, passagerarstolen känner inte av om någon sitter där eller ej, borde enligt verkstadshandboken finnas en stolskontakt, hittar dock inte denna trots att jag bytt orginalklädsel på stolen, (eller snarare stol innanför klädseln) har inte heller någon sladd över till något vad jag kan se...

Alltså var sitter denna stolskontakt som skall känna av om någon sitter i stolen och hur ser den ut???

/MK
Tjena!

Passagerarstolen har ingen sån kännare. Det är bara förarstolen som har det. När du vrider på tändningen ska bältesvarnaren gå, ända tills du knäpper på dig bältet. Slutar den inte varna trots att du tagit på dig bältet, så är det troligen nått fel på bälteslåset. Men ger du dig på den, så ska du se upp. Det är bältessträckare på dom där, som utlöser lätt när man pillar. Se instruktionsboken för mer info om det.

Mvh/ Adde
Stimo skrev:De är en runt givare asom sitter i stoppningen ungefär i mitten på sittdynan, borde se de underifrån. Kolla så du har satt alla kablar rätt. För en mer exact beskrivning berätta vad du har för bil, årsmodell och motor.

//S
Que???? Det står klart och tydligt vad det är för bil.......
Äntligen en volvo igen! skrev:har en 745glt 16v 89:a
Mvh/ Adde
av Stimo
Addekarlsson skrev: Det är bältessträckare på dom där, som utlöser lätt när man pillar. Se instruktionsboken för mer info om det.

Mvh/ Adde
Bältesträckaren sitter inte i bälteslåset, vad har bälteslåset för funktion när de gäller en bältessträckare?

Jo visst står de de vad de är för bil, men jag ville veta vad de är för motor i i siffror, alltså om de är en tex 5252FS eller B23F ect ect, så kan jag bistå med sprängskiss på stolen.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Är en b234f motor, helt riktigt var det bältessträckare på stolarna men dessa är utbytta då de inte riktigt höll ihop som de skulle, Stolarna nu saknar bältessträckare och ja bältesspännena sitter i sträckarna.

Sittdynorna däremot är orginal, jag flyttade över dessa samt klädseln.
På undersidan av dynan kan jag hitta en kontakt, en termostat till stolsvärmen, det är allt,

Vad gäller stolskontakten enligt elschemat skall denna sitta i passagerarstolen, det är ju den stolen som måste känna av om någon sitter i den eller ej, dvs om bältet skall användas eller ej.

I bältesspännet sitter en kontakt som bryts när bältet trycks i, dessa fungerar utmärkt, har mätt upp dem med ohm-meter, borde alltså finnas en kontakt i dynan som normalt är öppen men som ger kontakt när dynan belastas. Hittar dock inte denna.

/MK
Användarvisningsbild
av kottetrance
Det felet har jag väntat på ... det är så att det finns en sektion i handboken, som berör den biten.
Läs i handboken (tro det eller ej) och leta upp "Felsökningen" .. så hittar du problemet med blinkandet...
Användarvisningsbild
Det är möjligt att det gör, men jag kan inte hitta det i mina böcker eller papper, allt som hade med felsökningen att göra var motorns gång eller soltaket som inte stängde sig...

Hursom kvarstår frågan, enligt verkstadshandboken som tyvärr inte är särskilt upplysande på detta område, skall det enligt elschemat finnas en stolskontakt i passagerarstolen som skall känna av om någon sitter i stolen eller ej. Hur ser denna ut och var skall den sitta??

Som det är nu måste jag ha passagerarsidans bälte kopplat för att slippa tickandet och varnandet...

Den enda runda kontakt jag hittat i sätet är en termostat för sätesvärmen om jag fattat det rätt. Den hade i alla fall inget motstånd när den var kall men avbrott när den var varm...

/MK
av Stimo
Tyvärr så kan jag inte publisera bilder här, annars kunde jag lagt upp en sprängskiss så fick du se hur de skulle sitta. De ska finnas en brytare för bilbälte i sitsen nämligen
Användarvisningsbild
precis vad jag trodde, men utan sprängskiss, kan du säga ungefär var den skall sitta? Bara så jag vet vilken region jag skall leta, bara det skulle underlätta enormt, just nu känns det som om jag inte har en susning om vad jag letar efter.

Den enda elektroniken jag hittat i någon av de fyra stolarna, 2 hö 2 vä, jag pulat med är en stolsvärmematta till ryggen, en till sitsen, en termostat till stolsvärmen samt kabeln till bältesspännet, inget mer alltså.

Det innebär att jag har en kabel från spännet, en från ryggdynan som kopplas ihop med termostat och sitsen till en kabel, alltså två stycken att koppla in till kablaget på golvet och ingen kontakt över ...

Blir tokig...
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
snacka om spindel nät

Troligen https://www.jagrullar.se/forum/viewforum[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)