Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ska öppna motorhuven för att plocka ur batteriet. Vänster huvlås (sett från förarplatsen) öppnar. Höger huvlås förblir låst.
Bilen i fråga har stått avställd (ute) i fem år, rost ihuvlåsen. Tyvärr missade jag att smörja låsanordningen då bilen hämtades
med biltransport. Jag smällde igen huven, allt gick bra vid hemfärden. Men nu alltså, behöver jag tips på hur man kan "tjuvöppna" motorhuven. Bilen står på landet och går ej att köra för närvarande. Dessutom avställd med körförbud.
Tänk om det går att sticka upp en hake och dra loss låset? Vet någon hur man kan lösa problemet?
Kan du inte lirka in röret på en sprayoljeflaska genom huvspringan och dränka låsmekanismen?
När dom "snodde" min grill för några år sedan så använde jag inte längre spaken utan drog direkt i vajern (körde något år utan grill). Den finns under "balken" framför kylaren och bör gå att komma åt med en krok eller något om man vet var den är. Grillen är lätt att ta bort om huven är öppen, så kolla hur det ser ut på en annan bil.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!