Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Spenderade 1 timme på att rengöra o putsa upp oket, ca FYRA TIMMAR (!) Med att stå och försöka få dit Damasken, Prövade först att trä på damasken längst bak och låta kanten sticka ut som ska i spåret i, Och peta in damasken med mejseln, Dock är mejseln liten så det är nu nästan mer hål i den nya damasken än den gamla, alltså inte ens värt o fortsätta..

Prövade även ett sätt som jag såg på youtube där man på samma sätt trär på den längst bak och låter kanten sticka ut 1mm som ska till spåret, Lägga an mot hålet och pressa in kolven, Det som händer på videon är att den drar med sig gummidamasken in som sätter sig på plats, För mig så for bara kolven rakt igenom medans damasken är på utsidan, Kommer beställa fler damasker för skiten ska på, Men hur gör man?

Tack för ev hjälp!
Är du säker på att du har fått rätt storlek på damasken? Jag fick en som var för stor trots att jag shoppade på Volvo, den satt aldrig bra.
Först när jag skulle byta nästa gång insåg jag att det var fel sort :-D
Vet jag inte då jag bara har 1, eller hade :)

Var köper du dina?

Kanske sitter dåligt för ytan är lite rostig men jag har skrapat så gott det går och rengjort så det faktiskt ser ok ut, Fick den att sitta bra 2 gånger och fästa förutom allra längst ner, drog jag ut kolven lite så följde det med som det ska, men så lossnade allt igen när jag skulle ha in det undertill..
Använd inte 556 eller liknande som glidmedel, då sväller gummit i dom och blir omöjliga att få på. Använd bromsvätska. Bara lite 556 sabbar allt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Erik Å skrev:Damaskerna är av silikongummi numera, de borde tåla det mesta ;-)
Gjorde den tabben på syrrans bil för ett par år sedan. Då svällde gummit upp och blev inte bara omöjligt att få på plats det blev för stort också. Ca 1 cm i omkretsen. Hade en till likadan och gjorde rent och på 10 minuter satt den på plats. Det va en Nissan primera.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det är ju inte ren silikon i silikondamaskerna, och den del som inte är silikon kommer svälla av t ex 5-56, om än inte lika mycket som rena hederliga gummidamasker.
Till silikondamaskernas fördel är dock att dom ofta krymper igen när dom börjar torka, till skillnad mot andra material som aldrig återfår sin rätta form.

Nu hade ju TS inte använt 5-56, så det är ju inte felet i dennes fall.
Bromsvätska är väl det säkraste att använda dock. Klarar damaskerna inte det så är dom inte lämpliga att ha på bilen :P

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!