Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag vill sätta en ny stereo i min 745:a -91, men eftersom jag aldrig pysslat med bilstereo's förut tänkte jag kolla om jag har alla kablar som behövs så det inte blir nått krångel om jag köper en ny stereo.

Jag tog bort facken och tog lite bilder på alla kablar jag kunde hitta så om någon har lust o titta på bilderna och säga vilka kablar som är vad och om det räcker med dem för att kunna sätta i en ny stereo (antagligen med iso-kontakt för det har väl alla nya?).

Jag länkar till bilderna istället för att stoppa dem i inlägget:
Stort kontaktstycke, kanske ISO-kontakt?
Antennkabel?
Okänd kontakt
Två lösa röda kablar, batteriets plus eller?
Lösa högtalarkablar med kontakter och två okända kablar
Brun okänd kabel som var hopsatt med de lösa högtalarkablarna
Svart kabel som satt ihop med de som gick till cigtändaren, jordkabel?

Sen undrar jag lite över min halvljussäkring som är HELT fucked up, den verkar ha blivit jäkligt varm, och har smält fast i hållaren. Halv och helljuset funkar men morsan och syrran klagar på att det är svagt och det kan jag nog hålla med om att det är... varför kan det ha blivit så? Frågade en gubbe på bildemo o han sa att han tyckte jag skulle köpa en lös säkringshållare och koppla förbi den brända hållaren men om felet kvarstår kanske den nya hållaren också smälter? Här är en bild:
Smält säkring men ej gången.

Tacksam för svar, vore trevligt med lite musik i bilen ibland :)

/keykey
Användarvisningsbild
av Brainy
Euhm detta verkar inte vara det lättaste men jag gör ett försök att svara.
http://hem.bredband.net/b261942/volvons ... stycke.jpg
ser inte ut att vara iso utan verkar vara volvos egna variant.
http://hem.bredband.net/b261942/volvons ... nkabel.jpg
Den högra är antennsladden, den vänstra vet jag inte vad det är.
http://hem.bredband.net/b261942/volvons ... kablar.jpg
Svårt att avgöra om det är plus i dem utan att få mäta med en voltmeter.
http://hem.bredband.net/b261942/volvons ... skabel.jpg
gissar på jordkabel men inte säker.

Det finns iso-adaptrar att köpa http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78501 art.nr 31-541 bör passa till din bil. Den borde bara vara att koppla i det stora kontaktstycket och sedan koppla andra änden i stereon.
Volvos högtalarkontakter är lite speciella så min gissning är att du lär klippa de sladdarna och sedan skarva på iso-adaptern (inte omöjligt att du slipper det)

Då jag inte sett din bil på plats och fått mäta upp alla sladdar så kan jag inte garantera att det fungerar. Gör det inte det så lär du klippa av isoadaptern och själv skarva på ström, jord, högtalare osv. detta är inte särkilt svårt om man har en multimeter så man kopplar rätt.

Inte lätt att svara genom bilder men jag hoppas du blev klokare.
/Anders
av keykey
Tackar för svaret! Jag var alldeles nyss på biltema och letade upp just den där kabeln och det såg ut att vara en hona av det där stora kontaktstycket, jag räknade även pinnarna och det var lika många, men det var två stycken kablar? Först två stycken honor av det stora kontaktstycket i volvon och sedan två hanar av isokontakter.

Jag hittade bara ett sånt där stort kontaktstycke i radiofacket på volvon, skall det vara två? Har radion två stycken iso-anslutningar eller en, och om den har två måste man koppla i båda två för att få det att funka? Tycker det är lite konstigt att det fanns två kontakter på biltemas iso-adapter men bara en kontakt i bilen... Nån som vet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Stereon har två iso-kontakter den ena är för ström och det andra är för högtalarna, eftersom volvo har så pass speciella högtalarkopplingar så kommer du antagligen att få klippa bort den ena honan och där skarva på högtalarsladdarna själv. Brukar finnas kopplingsschema med stereon så du kan se vilka sladdar från ison som är vilken.
/Anders
Användarvisningsbild
av kottetrance
då kanske nån kan förklara varför min stereo bara spelar mono?..hehe.. vet att jag kopplat rätt.. för det står ju på kablarna vad som är vad... kan vara att stereoh****et har en gemensam (-) där bak...(dags att köpa ny snart)
av keykey
Är det någon som vet och kan svara på vilka kablar som original ska sitta i radiofacket på en 745 -91? Vilka kablar fanns där när bilen var ny alltså? För frågan är om någon tidigare ägare har klippt av kablar i min bil och skarvat till andra kablar än original, för om det inte är så och alla kablarna är original vilket jag inte har en aning om det är, så är det bara o gå till biltema och köpa en adapter för 740kontakt-till-ISOkontakt.

Om någon varit där och klippt kommer den däremot inte att passa, och då måste jag lägga ner en massa tid på att leta kablar, mäta, testa och skarva osv. och det känns lite jobbigt :/

Nån som vet?

/keykey

PS. Har alla volvo 740 en förstärkare till radion (original) ovanför knäna bredvid ratten på förarsidan, eller kan det sitta en radio i utan förstärkare?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Klipp inget i bilen!
Köp rätt adapter bara så ska det passa om ingen har varit där och klippt innan.

Strömmen till halvljuset tar en j***a omväg genom kupén på 740. Spänningsfall och brända säkrings- och relähållare är standard. Jag har satt ett par relän ute i motorrummet på min, och hämtar ström direkt från batteriet. Det blir tydlig skillnad i ljus!
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
välkommen till kablanrnas underbara värld ...hojja
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
keykey skrev:Om någon varit där och klippt kommer den däremot inte att passa, och då måste jag lägga ner en massa tid på att leta kablar, mäta, testa och skarva osv. och det känns lite jobbigt :/

Nån som vet?

/keykey

PS. Har alla volvo 740 en förstärkare till radion (original) ovanför knäna bredvid ratten på förarsidan, eller kan det sitta en radio i utan förstärkare?
inte har min någon förstärkare inte, men det kan förklara en del. har den tidigare ägaren haft en försärkare sitter ju den mellan högtalarna och stereon, vad som går där i kabelväg kan ju vara kul att reda ut.

Bild 1 är ingen iso, Isokontakten vet du ju hur den ser ut numer, det finns två delar i den, bägge kan ha åtta stift/kablar men spärren på sidan sitter olika. Strömförsörjningens del har spärren åt mot ena långsidan medan högtalarnas kontaktdel har spärren mitt på kortsidan.

Bild 2, Bägge kablarna är antennkablar men den vänstra är avklippt, kan tänkas ha varit till en mobiltelefons externa antenn eller så, kolla vad du har för antenner på bilen och testa, kärnan i kabeln skall vara kopplad till antennsprötet, skärmen till bilens jord, ta en multimeter och mät motståndet mellan antennspröt, eller skruven du skruvar fast sprötet på, och minnen på antennkabeln så vet du. kan ju spela roll när det gäller mottagningen.

Bild 3, ingen aning, men ser ut som en volvokontakt till nåt. Var går den påhängda kabeln någonstans? har det med förstärkaren att göra??

Bild 4 bara mät, kolla med nyckeln i olika lägen, ofta vill man ha en backupspänning till stereon så att inställningar inte försvinner när den är avstängd och en spänning för att använda den. Backupspänningen skall ligga på hela tiden oavsett nyckelposition, skall inte heller slockna när startmotorn går runt.

Bild 5 Kan de ha med förstärkaren att göra?? går den igång när stereon slås på, en del använder styrsignalen till motorantenn till att starta slutsteg mm för att dessa skall gå igång automatiskt.

Bild 6 se bild 5

Bild 7, var går den svarta kablen? jordar den någon annan stans, lätt att mäta, eller har man använt den till backupmatningen??, cigguttaget brukar ha spänning konstant även under start så det är inte ovanligt att folk snor backupspänningen därifrån.

Vad gäller säkringarna kan jag bara säga att jag hade liknande problem på en folka, bytte hela säkringspaketet till slut, dålig kontakt gör att det går varmt vilket smälter säkringar och hållare vilket ger sämre kontakt vilket gör att det går varmare vilket ...

En ny hållare ger ju bättre kontakt och behöver alltså inte bli så varm...

Mitt råd rent generellt när det gäller inkopplingen av stereon är att kolla hur förstärkaren är inkopplad om du vill ha kvar den, det kan ju finnas orsaker till att de behållt stereon men lämnat den... Sen skulle jag nog mer eller mindre strunta i orginalkontakterna och plocka fram de signaler du behöver för dina egna behov och koppla in det på det viset. Använder du skarvar typ den gula på bild 3 eller de röda på bild 1 även på högtalar kablarna blir det lätt att koppla om så det blir ljud i rätt högtalare...

Biltema har Isokablage med isokontakt i ena änden och lösa kablar i andra eller adaptrar från olika bilars orginalkontakter till iso.

Lycka till.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
kottetrance skrev:då kanske nån kan förklara varför min stereo bara spelar mono?..hehe.. vet att jag kopplat rätt.. för det står ju på kablarna vad som är vad... kan vara att stereoh****et har en gemensam (-) där bak...(dags att köpa ny snart)
Har du även kopplat jorden rätt i bägge ändarna. Har du gemensam jord till två högtalare går det bra om den är kopplad till jord i högtalaren, men kastar du om två av polerna kan det bli snurrigt. då får du signal på jorden genom den andra högtalaren...

Har du dragit kablarna till högtalarna? dvs vet du att någon kabel inte är skarvad på vägen till högtalaren... Fungerar balansen som den skall??
Har du möjlighet att hänga på ett par enkla högtalare direkt på stereon bara för att testa så kan det kanske hjälpa till att lösa det hela.

/MK

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]