Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomolo
Hej! Jag har Turbo+ på min 97a LTT men den har slutat fungera (ökar inte laddtrycket över 3700 rpm vid fullgas). Jag har felsökt enligt alla steg i monteringsanvisningen och det enda som inte verkar rätt är att kontrollventilen inte slår när jag jordar ner vid tändning på (dock osäker på om jag gjorde helt rätt). Har kollat säkring, spjällkontakt, relä och styrenhet enligt instruktion, allt ok.

Antar att jag inte kan få tag i en ny kontrollventil då Volvo inte säljer dessa paket längre? Har ni andra tips? Går den att laga eller byta ut mot en annan ventil? Kanske någon har en liggande hemma rent av? Jag gillar systemet och är inte så sugen på att byta ut mot andra trim.

Tack! /T
av Tomolo
Plockade ut ventilen och den verkar funka. Laddet kommer och går så det verkar vara glapp någonstans.. svårt att felsöka. Funderar på att sätta en brytare direkt på ventilen så kan jag öka laddet manuellt från cockpit. Är det en dålig idé tro? Övriga tips på vad som kan vara fel tas gärna emot. Funderar på om styrenheten har några andra villkor än rätt motorvarv och full gas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, jag anser att det är en dålig idé att sätta brytare. Systemet är inte byggt för det. Du skulle tjäna betydligt mer på att riva ur skiten, slänga i ett chip, och ställa upp laddtrycket manuellt istället. Även om du "gillar systemet" så förstör du ju det ändå om du sätter brytare, därav rekommenderar jag chip trots att du inte är "så sugen på att byta ut mot andra trim.", för det är helt enkelt en bättre lösning.

Hela turbo+ lösningen är lite halv-taskigt designat, faktiskt. Går knappast att jämnföra med t ex 85x70 som är magnetventilsstyrda från början.
av Tomolo
Tack för synpunkter! Jag levde i tron att chip är bortkastat om man vill ladda max 0,7 bar? Och att ställa upp laddet manuellt betyder väl att jag får samma ladd i hela registret? Med en brytare kan jag ju välja när jag vill ha originalladd (0,35 bar?) och + ladd (0,7 bar?). Eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, det är lite mer komplicerat än så. När laddtrycket kommer beror på flera olika saker. Turbons egna spool-up tid, belastning på motorn, osv osv osv. Det är ju inte så att du har max laddtryck på tomgång direkt :p
Jag skulle nog säga att du kommer upp i maxtryck vid runt 3-3.5k rpm vid full gas under normal belastning. Om bilen är hårt belastad kan max trycket uppnås tidigare ibland. Dvs det är ingen större skillnad mot hur det är med turbo+. Ska man styra när, hur och varför laddtrycket kommer så lär man byta och anpassa rätt många saker, alt. ha full mjukvarustyrning av laddtrycket som 85x70 och nyare.
Den största skillnaden som kommer vara mellan turbo+ och ett fast höjt laddtryck är att du kan ha maxladd i mer än 30sek. Turbo+ släpper på trycket efter 30sek. Nu är det väl iofs inte speciellt ofta man gasar fullt i mer än 30sek, men jag anser iaf att ett fast laddtryck är behagligare och mer kontrollerat, plus att du då har möjligheten att kunna utnyttja det extra laddet när bilen går tugnt(ex. tung släpdragning), utan att behöva varva upp bilen i minst ~3.7k rpm.

0.7bar kan man oftast smita undan med utan chip, men det är ju aldrig en dum idé att ha ett chip iaf.
av Tomolo
Hehe nej det är jag med på, menade mer om det påverkar hur turbon bygger tryck men det har alltså enbart att göra med vid vilket tryck som wastegate öppnar? Med andra ord får jag samma prestanda som idag på lägre varv även med ett fast maxtryck som du föreslår? Sorry för dumma frågor, är novis på turboaggregat men vill gärna lära mig mer!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En ställbar wastegate klocka, t ex https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa ... turbo.html
Det går även att schimsa orginal-klockan om man känner sig lite modig och/eller snål :) Men en riktig ställbar klocka är det bästa.

Chip ska väl inte behövas till 0.7bar, men skadar ju inte. Dock har jag ingen aning om vilka chip som är bra och inte bra utan att kosta en halv skjorta.

Förutom dom sakerna ska det inte behövas något mer, det är ju inget jätte-trim vi talar om här direkt :)
av Tomolo
Låter bra, tack för svar. Offrar man vridmoment på lägre varv genom att ställa upp wastegaten för 0.7 bar? Eller får jag samma ladd som tidigare upp till 3000 rpm?

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]