Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1384086
Hej, har problem med bilen som bara går sämre och sämre. Bytte dumt nog kamrem innan jag löst problemet med ryckig gång, nu går den otroligt illa när den är kall, man får pumpa med gasen och kan nätt och jämt hålla liv i den. Går lite bättre när den blivit varm men fortfarande inte bra. Öppnar man huven känns motorn väldigt varm trots att tempmätaren visar normalt värde. Kliar mig i huvudet och felsöker. ...och i samband med felsökning hittar jag denna lösa kabel i närheten av grenröret. Någon som vet vart den går? Har en Webasto bensinvärmare precis i närheten. Motor B230FD. Inga felkoder alls. Har tom kört diagnostiken för spjälläge, elfläkt, rubbet. Allt ua såvitt jag kan bedöma. LMM ryckt och då går den sämre.

Tar tacksamt emot ideer om saker att kolla upp, och även om vart kabeln går. Jag tror inte själv att den är viktig men kan givetvis ha fel :-)
grön kabel.jpg
grön kabel.jpg (99.47 KiB) Visad 1266 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1384113
Som sagt, ser ut som en FME-kontakt för extern mobilantenn.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1384117
Ryckig gång. Kolla mappsensorn. (Om det finns en sådan) Känner av trycket i insugsröret. Finns ju några sensorer men just mappsensorn har jag egen erfarenhet av. Ibland, ryckte till ibland och dog nån halvsekund ibland.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1384147
Ahh, extern mobilantenn, det stämmer säkert, fanns en gång i tiden både någon Ericsson mobil monterad, samt en möjlighet att slå på Webaston via mobil. Tack :-)

Ska kika (googla) på mapsensor. Drog mig till minnes att det kom en serie oroväckande tunga dova dunkningar från motorn, 4 sty under en sekund, när jag körde precis efter kamremsbytet. Trodde just då det var den gamla krånglande elektriska farthållaren som glappade. Ska kika på på spjället och se om ställmotorn kanske drog sönder något. Även ta en titt på kamremsinställningen samt kanske ta ett kompressionsprov. Nu är det en FD så ventilerna ska ju klara sig om kamremmen kuggat, men har ändå lite onda aningar... Skulle gärna vilja få trotjänaren att leva ännu en tid.
#1385393
Liten uppdatering:

Chansade på att byta LMM trots att egentligen ingenting talade för att det var den:
- Inga felkoder
- Lambdalampan lös inte
- Körde diagnostiken utan anmärkning
- Ryckte LMM-kontakten och bilen gick då sämre
- LMM var rengjord
...och ändå var det den. Bilen går nu fint igen. Ryckigheten från förr också borta. Bara att hålla tummarna för att det förblir så. Intressant att det var den trots att allt pekade på motsatsen. Trådarna inuti var hela.

Enda kvarstående orosmomentet är att jag tycker motorn blir lite varm trots att tempmätaren står stadigt mitt i det normala. Elfläkten startar inte efter körning. Har kört diagnostiken och fläkten går då på halv- och helfart så det är inget fel på själva fläkten. Mätte med temperaturpistol, och 2 minuter efter längre körning håller kylarslangen 88 grader, blocket runt 75-80 (minns ej exakt) och grenröret mätt några cm från anslutningen till motorn 210 grader. Är detta normala värden, någon som vet?
av Rådlös
#1385454
Grenröret vet jag inte så mycket om, men dom övriga låter normala i stort sett. Egentligen skall man inte mäta på kylarslangen för den blir ju inte varm förrän termostaten har öppnat så dom mätningarna du gjorde på motorblocket var mer upplysande. Antag att man har en 92°C termostat och kylarvattnet av någon okänd anledning bara är 85°C så är ju termostaten stängd om det är lite kvalitet på den. Och där kan man komma ihåg att om man kontrollmäter av någon anledning och mäter flera gånger under någon sorts testmätning, så skall man mäta på samma ställe varje gång. Det kan variera på olika ställen på motorblocket.
Och instrumentet i panelen är inget precisionsinstrumet. Men har man en mätserie med en IR-termometer kan man ju skriva upp hur nålen står vid dom olika uppmätta temperaturerna. Då har man haft nytta av sina mätövningar.
Och lite mera om temperatur: Om man har ett fungerande trycksatt kylsystem, och det brukar dom flesta bilarna ha i dag, så kokar inte kylarvattnet förrän vid 108°C. Om man sedan har 50/50% vatten och glykol så höjs kokpunkten ytterligare till över 120°C
#1385520
Det var ingen seriös serie mätningar jag gjorde utan jag ville mest ha en indikation. Men då lugnar jag mig lite på den punkten :-) Tack!

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!