Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
Gäller 945 Ltt- 96. Byta fördelarlock och rotor, starta och körde ca 100 m sen stanna den, kände på tändkablarna och på kabeln till tändspolen sen starta den igen men dog efter 50 m sen startar den inte. Kollat så kamremmen går runt så där ligger inte problemet. Allt verkar funka bortsett att den inte starar. Luktar bensin efter alla startförsök så det borde komma fram. Har larm och startspärr men hade problemet legat där borde den väl inte startat första och andra gången? Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tappat kompression i någon cylinder?
Användarvisningsbild
av freak1
Ingen aning, bilen står på parkeringen på jobb så hade inte möjlighet att kolla. Kan kompen rasa så tvärt, verkar konstigt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Varit uppe tidigare på forumet att det cirkulerar dåliga fördelarlock bland annat på Biltema. Så om du har kvar det gamla locket, prova med det om den startar.
Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev:Varit uppe tidigare på forumet att det cirkulerar dåliga fördelarlock bland annat på Biltema.
Inte bara Biltema, även lock (även rotor) från AD-Center, Volvo, Mekonomen m.f (samma fabrikat?) hade problem (det är många år sedan nu). Jag mäter alltid att det är kontakt mellan stiften på insidan locket och änden på tändkabeln innan jag monterat tillbaka det. Då får jag reda på om tändkabeln är Ok också.
På senare (turbo) modeller är plus till tändspolen dragen från radioavtörnings/sprida reläet, kolla så där är ström (på tändspole) när när motorn inte startar.
Användarvisningsbild
av freak1
Problemet löst. Kolet i locket var borta. Måste ju suttit där vid montering annars hade inte bilen startat. Varför det försvunnit är och förblir en gåta.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!