Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dljungstrom
Jag håller på att renovera min 960 Executive 1996 och dörrklädslarna fram är förstås skrynkliga och fula som de brukar vara. Det går att köpa själva den vinylklädda stommen ny från Volvo. Dyrt men det går i alla fall. Att hitta fina begagnade dörrsidor verkar nära nog lönlöst och att låta klä om dem är inte heller gratis.

Man får därefter flytta över dörrfacket med högtalaren samt panelen kring innerhandtaget / elhisskontakterna till den nya stommen. I reservdelskatalogen hänvisar de till Volvos servicehandbok, förmodligen är det väl fler detaljer som går åt eller nåt. Tyvärr har min lokala Volvohandlare gallrat ut servicelitteraturen på denna modellen.

Är det någon som har gjort detta byte och har några tips & trix att dela med sig av? Eller är det någon som har tillgång till servicehandboken?
av dljungstrom
Det är den skissen jag har hittat i reservdelskatalogen och det är alltså nr 1 som jag har tänkt köpa. Bara nyfiken på varför de hänvisar till servicemanualen för installation, det finns sällan någon sådan hänvisning annars så man undrar ju om det finns några fallgropar.
av rd350
Man slipar bort den smälta plastkragen på dörrfacket och återmonterar den med plåtskruv (korta) och bricka. Kul (?) att veta är att panelerna inte kostade mer än dryga tusenlappen stycket för bara nåt år sen, ny kostar dom nästan fyra....

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!