Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vadru
Hej!
Jag råkade komma åt generatorn med ett verktyg medans batteriet var på(jag vet dumt att inte ta bort kabeln först, dock hänt är hänt).

Nu är de så att bilen är lite svårstartad och verkar inte få ladd som den ska, förut laddade generatorn 14.7, men nu max 14.6 men ibland går de ner till 14.4 och vid start kan de gå ner mer.

Nu undrar jag om de kan va så att jag kortslutit någon kabel eller om de bara är att köpa ny generator som gäller?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst vet du att laddspänningen påverkas av omgivningstemperaturen, jag har för mig att generatorn laddar mer då det är kallt..
av Vadru
Absolut men innan kortslutning så hade den stabil 14.7 volt laddspänning, men nu pendlar den och ibland går den ner under 14 och vid start orkar den inte ladda tillräckligt för att få igång startmotorn.

Har tagit bort säkring 1 nu för att reseta boxrarna, men vad skulle de hjälpa mot att generatorn laddar dåligt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Generatorn har typ inte ett dugg med starten att göra, det är till 99% helt från batteriet. På många bilar startar inte ens generatorn när man vevar på starten, osäker på hur det är på 7/900-serien dock.

Allt över ~14.2V är f.ö. inte dåligt ladd av generatorn, snarare normalt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Allt över ~14.2V är f.ö. inte dåligt ladd av generatorn, snarare normalt.
Precis, på lite äldre modeller är det mer vanligt med 13,5 - 14,2V. Över 14,5 ökar risken för överhettning och vätskeförlust och ökar bildandet av "knallgas". Då får man hålla ciggaretten borta, och inte ha gamla tändkablar som kan ge överslag. Över 15,5 - 16V kör du omkring med en vätgasbomb.
Mätte på min 745-a (ny regulator Bosch för några år sedan och original 14V-80A generator) för några veckor sedan när batteriet tagit slut (bilen var inte körd med på 5 veckor p.g.a rostlagning i golvet) då visade den 14,6V direkt efter start (efter 20 minuter med laddare) och efter ett par mils körning 14,2V
Du kan inte bogsera igång en bil med tomt batteri och växelströmsgenerator. Generatorn behöver en viss spänning och ström för att börja ladda. På bilar med likströmsgenerator (före -70-talet) går det utmärkt
av Vadru
Vad kan då ha hänt? Innan kortslutning så startade den klockrent och nu får man mata starten och de känns som startmotorn inte får tillräckligt ström. Batteriet är nybytt för 1 månad sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
En rejäl kortis kan ta död på databoxar också. Men kolla på batteriets anslutningar först, likaså på anslutningarna på startmotorn och på jordpunkterna på batteriets minuskabel. Kolla även batteriets vilospänning över natten, det bör vara över 12,5V. Ock när du kör på starten bör det inte sjunka under 10 - 10,5V
Kolla här
Experten, Autoexpert:
För att kontrollera ett batteri med bara en multimeter så är tillvägagångssättet enligt följande:
Ladda batteriet fullt eller så mycket det går.
Därefter låt batteriet stå i vila ett dygn för att batteriet ska somna in. (Inget får vara kopplat på polerna under vilan)
Därefter kontrollera spänningen med multimetern.
Resultat:
Om spänningen överstiger 13 Volt så har batteriet överladdats vid tillfällen och då tappat kapacitet. (Batteriet har förstörts i förtid)
Om spänningen understiger 12,6 Volt men inte under 11 Volt så är batteriet gammalt och slut eller sulfaterat på grund av dålig laddningsgrad vid flera tillfällen. (Sulfatering är en kemisk reaktion som försämrar kapaciteten)
Om spänningen understiger 11 Volt har batteriet en kraftig sulfatering eller en eller flera kortslutna celler. (Kortslutning kan bero på fabrikationsfel eller att batteriet utsatts för stötar eller vibrationer)
Ett fulladdat friskt batteri i vila har en spänning mellan 12,7 till 12,8 Volt.

OBS! Att bara använda en multimeter ger inte fullständig information om viken kapacitet som finns kvar i batteriet, men kan ge en fingervisning vad batteriet utsatts för.
av Vadru
Vad menas med rejäl kortis? Var en säkring som jag satt direkt på batteriet för att mata ett relä som bränts, alla säkringar i bilen var dock hela så tror inte strömmen han vandra så långt. Ska mäta batteri, kablar och startmotor idag.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!