Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 944 GL -92 med motor B230FB med ca: 30.000 mil på mätaren. Har upptäckt omfattande kylarvätskeförlust en längre tid och det är inga små mängder det handlar om. Uppskattar det till dryga halvlitern per månad vid en körsträcka om ca: 15-20 mil/ månad.

Hittar inga läckage, inga spår av vatten i oljan eller på stickan. Någon som har förslag på vidare felsökning eller vad som är anledningen till kylarvätskeförlusten?

All hjälp mottages tacksamt.
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade liknande problem med min 940 också med FB motorn. Problemet var att topplockspackningen läckte kylvatten in i 2 cylindrar. Du kan ju testa att skruva loss tändstiften och rulla ihop ett papper som du kör ner i tändstiftshålet. Om du har vätska på papperet så är det nog dags att byta topplockspackning.
Tack för svar, Ulf! Då infinner sig med nödvändighet följdfrågan huruvida det är svårt att byta topplockspackning. Har skruvat det mesta som är Volvorelaterat under trettio års tid, dock inte motorer (bortsett från perifera motordelar exv kamrem, termostat, ventilkåpspackning mm). Bör kanske starta ny tråd i ämnet.
Tack för svar gubbstrutt (är själv en gubbstrutt). Inga problem att starta. Möjligen behöver den lite mer gas de första sekunderna om den stått en längre tid och det varit kallt ute, annars inga problem. Mycket startvillig, aldrig vägrat starta eller bluddrat på tomgång.
@xAx, Har du provtryckt kylsystemet.?
Ibland är det så lurigt att det bara läcker vid vissa temperaturer. Tex när den står och kallnar och ibland läcker det inte alls. Jag håller dock med om att ditt fall försvinner det väldigt mycket så det borde gå o se. Men ta det inte förgivet det kan man inte göra med nått alls.
Oftast brukar det gå att se ändå blir avlagringar och sånt runt en slang tex. Om det inte är motorn.
Gör allt du kan göra innan du river toppen.
Hur ser det ut i kylvätske burken?
Nej, jag har inte provtryckt. Det kanske är dags, men ska kolla slangar mm som du föreslår. Kylvätskebehållaren är mer eller mindre tom varje gång jag skruvar av locket. Oljans nivå och färg är stabila över tid, varför jag är övertygad om att kylvätskan inte läcker in till oljeomloppet. Har tänkt lite på värmepaketet, men hade det läckt, så skulle det väl lukta glykol i kupén?
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]