Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linuspers
Hej, kör då a-traktor o satte upp dubbla lådor idah, skulle ut o test köra när allt va klart, allt funka bra i kanske 200 meter sen så ville inte m40in (den bakre lådan) driva längre. Går att få i alla växlar men när jag försöker köra iväg så snurrar de ba från m47an (främre lådan) någon som vet felet på lådan? Kan de va att växel hoppat ur m40in? Väldigt tacksam för hjälp då a-traktorn stått uppe i 2 veckor nu pga massa andra problem med den och vill väldigt gärna få den att funka inom snar framtid. Som sagt tack i förhand
Användarvisningsbild
av GLIZ
Linuspers skrev:Hej, kör då a-traktor o satte upp dubbla lådor idah, skulle ut o test köra när allt va klart, allt funka bra i kanske 200 meter sen så ville inte m40in (den bakre lådan) driva längre. Går att få i alla växlar men när jag försöker köra iväg så snurrar de ba från m47an (främre lådan) någon som vet felet på lådan? Kan de va att växel hoppat ur m40in? Väldigt tacksam för hjälp då a-traktorn stått uppe i 2 veckor nu pga massa andra problem med den och vill väldigt gärna få den att funka inom snar framtid. Som sagt tack i förhand
Som du är inne på så kan den bakre lådan ha lagt sig i neutralt läge. Helt enkelt att växeln har hoppat ur. Kolla det först.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Linuspers skrev:Kan jag kolla det utan att plocka ner allt igen?
Det beror på hur du har gjort med växelspaken i den bakre lådan. Kommer du åt och kan lägga i växel utan att plocka ner.

av Linuspers
Asså de ä ju ingen direkt växelspak till själva Bakre lådan utan den främre är ju liksom som driver växelspaken elle hur man säger, så vet inte om man kan komma åt o plocka av locket till bakrelådan o därifrån lägga i växel? Går det?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Linuspers skrev:Asså de ä ju ingen direkt växelspak till själva Bakre lådan utan den främre är ju liksom som driver växelspaken elle hur man säger, så vet inte om man kan komma åt o plocka av locket till bakrelådan o därifrån lägga i växel? Går det?
Tror det kan bli trångt. Ibland låter vissa en liten stump sticka upp ur bakre lådan för att kunna lägga i en annan växel typ hög/lågväxel. Gör locket med en tapp på som gör så att växeln inte kan hoppa ur annars får du plocka ner när den gör det.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Linuspers skrev:Okej, då kommer en till fråga, når jag tatt ner den o skruvat av locket hur får jag den i växel?
Med en växelspak. Tror det ska funka med en skruvmejsel också.

Användarvisningsbild
av lennarte
Enligt reglerna ska det väl vara "spärrat", alltså låst i lägsta växeln för att vara godkänd vid besiktning. Och då kan ju inte en växel "hoppa ur".
Användarvisningsbild
av GLIZ
lennarte skrev:Enligt reglerna ska det väl vara "spärrat", alltså låst i lägsta växeln för att vara godkänd vid besiktning. Och då kan ju inte en växel "hoppa ur".
Beror väll på hur man gjort spärren.

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]