Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hugo944
Hej, när bilen är igång och jag har på dimljus och har läget på parkeringsläge så lyser mitt halvljus. Hur gör jag för att få bort halvljuset från parkeringsläget? Någon kabel att klippa??
Bilagor
IMG_20200424_151503.jpg
IMG_20200424_151503.jpg (1.48 MiB) Visad 1300 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har förmodligen automatiskt halvljus, alltså halvljuset lyser i läge 3 med tändning på. Och ett "fulkopplat" dimljus. Alltså att dimljusen går att tända med halvljus på (inte tillåtet). Har du inte kopplat något själv så försök att kolla med föregående ägare. Jag har kopplat om mitt dimljus så jag kan tända det på halvljus (745 med original dimljus i spoilern), det var bara (efter några timmar på elschemat) att flytta en kabel i elcentralen.
av Hugo944
Hur ska jag kunna hitta felet? Det är ju hur många kablar som helst bakom panelen🤣 Har försökt att nå förra ägaren, förresten vem kopplar så ens från första början?!
Användarvisningsbild
av lennarte
På min (745 -88B) var ljuset kopplat (original) så att du har p-ljus och kan tända dimljusen i läge 2 oavsett om motorn (tändningen) avstängd eller igång och ljusknappen i läge 2. När du vrider till läge 3 är det är det p-ljus och havljus men dimljusen släcka. Slår du på helljus tänds dimljusen igen. Om jag stänger av motorn med ljusknappen i läge 3 slocknar allt. Har du ljusknappen i läge 1 lyser inget, men startar du motorn (slår på tändningen) så tänds varselljusen automatiskt, men du kan inte tända dimljusen. Så var det kopplat på min innan (och säkert många fler) bilar omkring slutet -80-tal och början på -90-tal. Så din bil har kanske varit kopplad så men någon har "manipulerat" med din och det är bara han som gjort det som kan svara på hur. Som jag skrev ändrade jag en kabel på baksidan av säkringarna så jag kan ha dimljusen på alltid men jag vet ju inte hur det är gjort på din
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]