Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mackan41506
Tjena tjena, nu är det så att jag måste ta av bromsoket då pinnbultarna kapades av i mitten från ingenstans, problemet med detta är att bromsoket är så rostigt och det är också muttrarna, har försökt att värma upp runtom och dra samt använt rejäla mängde rostlösare. Vet inte hur jag ska göra. Dessutom har jag en bonus fråga, hur ska jag få loss däck med lås muttrarna på när låshylsan är helt utrundad
? (obs muttern på bromsoket är väldigt utrundad.)

Tacksam för alla svar 😀
Användarvisningsbild
av lennarte
Förstår inte riktigt vad du menar medförsta frågan, men på andra så finns det speciella hylsor som greppar på runda skruvskallar. Man kan även borra ur och knacka på en mutter av lämplig storlek och svetsa fast den.
av mackan41506
lennarte skrev: sön 19 apr 2020, 09:41 Förstår inte riktigt vad du menar medförsta frågan, men på andra så finns det speciella hylsor som greppar på runda skruvskallar. Man kan även borra ur och knacka på en mutter av lämplig storlek och svetsa fast den.
Ok tack! Vad jag menar är att det sitter muttrar som håller fast bromsoket som är jätterostiga och muttern har blivit utrundad, alltså kan jag inte få av den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skulle nog underlätta lite att veta vilka bromsar du har, och vilken axel det handlar om.. Finns ju några olika på 7/900-serien beroende på ABS, årsmodell osv. men men...

Kapa av resten av bultarna till bromsoken tills du får loss det, sen borra bort resterna som är kvar i spindeln(och gänga om hålet, om det är gängat... vet faktiskt inte om det är det eller ej).
Om oket ska kasseras(vilket det låter som?) så kan du ju även kapa i själva oket om du har svårt att komma åt.
Kort sagt: Kapa bort skiten, kapa kapa kapa tills det lossnar :-D Så länge du inte sabbar spindeln så "spelar det ingen roll" hur mycket du förstör oket eller bultarna, finns alltid nya att köpa ;)

Ett annat knep man kan använda sig av är att först värma upp skiten så mycket man kan(minst tills dom börjar bli röda), och sen direkt slänga på iskallt vatten. Den plötsliga temperaturskillnaden kan i många fall få rosten att spricka så man kan få ur bulten/delen i fråga.
av mackan41506
Lucif3r skrev: sön 19 apr 2020, 10:10 Skulle nog underlätta lite att veta vilka bromsar du har, och vilken axel det handlar om.. Finns ju några olika på 7/900-serien beroende på ABS, årsmodell osv. men men...

Kapa av resten av bultarna till bromsoken tills du får loss det, sen borra bort resterna som är kvar i spindeln(och gänga om hålet, om det är gängat... vet faktiskt inte om det är det eller ej).
Om oket ska kasseras(vilket det låter som?) så kan du ju även kapa i själva oket om du har svårt att komma åt.
Kort sagt: Kapa bort skiten, kapa kapa kapa tills det lossnar :-D Så länge du inte sabbar spindeln så "spelar det ingen roll" hur mycket du förstör oket eller bultarna, finns alltid nya att köpa ;)

Ett annat knep man kan använda sig av är att först värma upp skiten så mycket man kan(minst tills dom börjar bli röda), och sen direkt slänga på iskallt vatten. Den plötsliga temperaturskillnaden kan i många fall få rosten att spricka så man kan få ur bulten/delen i fråga.
Ok tack för tipset, det gäller en 944 årsmodell 92, det är är höger bak bromsok som strular! Jag har testat att värma runtom men har inte hjälpt. Har inte riktigt något som kan komma upp i dem höga temperaturerna.
Senast redigerad av 1 mackan41506, redigerad totalt 0 gånger.
av mackan41506
mackan41506 skrev: lör 18 apr 2020, 23:10 Tjena tjena, nu är det så att jag måste ta av bromsoket då pinnbultarna kapades av i mitten från ingenstans, problemet med detta är att bromsoket är så rostigt och det är också muttrarna, har försökt att värma upp runtom och dra samt använt rejäla mängde rostlösare. Vet inte hur jag ska göra. Dessutom har jag en bonus fråga, hur ska jag få loss däck med lås muttrarna på när låshylsan är helt utrundad
? (obs muttern på bromsoket är väldigt utrundad.)

Tacksam för alla svar 😀

944 från 92, höger bak bromsok!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns som sagt hylsor för runda skallar. Om du hissar upp bilen i bakaxeln och bockar den i domkaftfästena och sedan släpper ner bakaxeln så kommer du åt att slå på en storlek mindre 12-kanthylsa genom bakfjädern (om en 16 6-kanthylsa inte fungerar) med en lång förlängare, det brukar hjälpa. Riktiga verktyg och är A och O när det krånglar. Vinkelslip tror jag inte på där, möjligtvis en stiftslip med kapskiva. Men det är nog i klenaste laget, kanske försöka slå loss den med en mindre slägga och huggmejsel
av bönan
Specialhylsorna är guld värda. Tror inte jag har något i verktygslådan jag varit så glad över. Dom är ganska dyra men i min mening väl värt pengarna.

500 kr på Biltema eller 300 + frakt hos Verktygsboden. Som sagt, rekommenderar varmt i kombination med rostlösare och värme.
av mackan41506
lennarte skrev: sön 19 apr 2020, 16:03 Det finns som sagt hylsor för runda skallar. Om du hissar upp bilen i bakaxeln och bockar den i domkaftfästena och sedan släpper ner bakaxeln så kommer du åt att slå på en storlek mindre 12-kanthylsa genom bakfjädern (om en 16 6-kanthylsa inte fungerar) med en lång förlängare, det brukar hjälpa. Riktiga verktyg och är A och O när det krånglar. Vinkelslip tror jag inte på där, möjligtvis en stiftslip med kapskiva. Men det är nog i klenaste laget, kanske försöka slå loss den med en mindre slägga och huggmejsel
Ok ska testa med sådana hylsor!
av Memme
Hej Har en fråga om de där hylsorna som greppar på runda skallar vad heter de har sökt lite men inte hittat.
Är ju något som man måste ha i reserv. Någon som vet?
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]